Saint-Amand-Montrond - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Saint-Amand-Montrond - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Saint-Amand-Montrond

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

25 Augustus 2012 | Frankrijk, Saint-Amand-Montrond

Woensdag 22 augustus: La Grenouille.
We lopen nog even langs het kanaal, zo rond half 7. Lekker in het zonnetje, het moet niet gekker worden. Maar het is niet meer zo idioot heet, veel aangenamer. In het water zien we een vrij groot beest met een gladde huid, zo lijkt het. Vanmiddag zagen we ook al zo'n beest over de weg lopen, korte voorpootjes en hij liep niet snel. We denken aan otters, maar kan dat? Later vragen we of dat kan en inderdaad, die komen hier wel voor. Alweer zo'n bijzondere ontmoeting.

Donderdag 23 augustus: van La Grenouille naar Augy-sur-Aubois, 30 km.
We vertrekken al om half 7 want we hebben vandaag een lange etappe voor de boeg. Voor onze deur staan 2 dienbladen met het ontbijt, wat een service. We stoppen het in onze rugtas, onderweg eten we dat wel op.

Het is half 11, we hebben zo'n 15 kilometer gelopen en komen in Grossouvre. We verlaten de route om een barretje te zoeken, die zou hier moeten zijn. Het is verder dan we dachten maar vinden het uiteindelijk, bakkertje ernaast. We halen 2 taartjes en lopen het barretje binnen. Er staan 2 tafeltjes, ernaast is nog een winkeltje, alles bij elkaar een bar klein winkeltje. Er hangt een spiegel boven het ene tafeltje, ernaast een deur. Fons denkt dat daarachter nog meer ruimte is en loopt pardoes de woonkamer binnen. Niemand te zien trouwens. Aan het ene tafeltje zitten 4 mensen, aan het andere eentje. We vragen of we erbij mogen zitten. Hij knikt. Er komen nog andere mensen binnen, het wordt bar vol. Geen bediening te zien. We beginnen alvast aan onze taartjes. Deze zijn op als er zowaar een mevrouw met 2 kopjes koffie verschijnt. In een mum van tijd heeft ze iedereen geholpen, ze weet precies waarvoor iedereen komt. We bestellen koffie, dat verschijnt snel. De man tegenover ons zegt niets, heeft ook geen contact met de anderen. Hij drinkt een glaasje wijn (denken we) en zo te zien is dat niet de eerste vandaag. Aan het andere tafeltje rekent iemand af met een briefje van 50 euro. Ah capitalist, roepen alle aanwezigen.
Wij rekenen af. St.Jacques? vraagt de barmevrouw. Oui. Ze wijst ons op het routebordje tegenover de bar. We hebben een aardig stukje omgelopen...

Eerst 15 kilometer asfalt, daarna nog zo'n 15 kilometer langs een kanaal, dat was wel saai. Het laatste stukje moeten we nog even flink klimmen, in de volle zon. 36 graden, horen we later. We komen rond 4 uur in refuge Nos Repos (zie eventueel hun website), een initiatief van een Nederlands echtpaar. Luc, een Belg, is onze gastheer en wordt toevallig vanavond afgelost door René en Hanny, de eigenaren.
Er zijn nog 2 pelgrims, Frans en Koos. Ze zijn op de fiets, komen uit Beuningen en fietsen naar Santiago. We gaan met z'n vieren eten in het dorp en 's-avonds zitten we tot 11 uur buiten te kletsen, waarbij ineens heel emotionele gesprekken ontstaan als Frans en Koos vertellen waarom ze deze reis maken.

Vrijdag 24 augustus; van Augy-sur-Aubois naar Charenton-du-Cher, 22 km.
Om 7 uur staan we op, Frans haalt brood in het dorp, en rond een uur of 8 ontbijten we allemaal buiten. René komt er ook bij zitten. Er staat een doos met verse eitjes, GEKOOKT, staat er met koeienletters op. Niet dus! René kookt alsnog de eitjes voor ons.
Na enkele foto's nemen we afscheid van elkaar, rond 9 uur gaan we op pad. Bijna de hele route langs hetzelfde kanaal als gisteren, Canal de Berry. Saai dus.
Lekker weer, veel bewolking, weinig zon. Deze keer slapen we in een Chambre d'Hôte, een groot oud huis, weer eens wat anders.
We eten daar ook, samen met een Canadees (uit Quebec) en z'n vriendin. Die Canadees heeft de Camino al een keer gelopen en is een aantal keren gastheer (hospitalero) in een pelgrimsherberg geweest. Hij houdt nog een beetje rekening met onze beperkingen in de Franse taal, onze gastvrouw ratelt maar door.

Zaterdag 25 augustus: van Charenton-du-Cher naar Saint-Amand-Montrond, 15 km.
Weer een rustige tussendag, dat doen we liever dan een hele rustdag. Het enige bijzondere van vandaag is dat we een marter zien lopen op een stil weggetje. Om half 12 zijn we op de plaats van bestemming, jammer dat we vervolgens een uurtje moeten wachten voordat we ons overnachtingsadres (Foyer Jeunes Travailleurs) in kunnen. Dat komt omdat het weekend is en we niet vooraf hebben gebeld. Leerpuntje!

Foto's lukt even niet in dit Internetcafé, wellicht een volgende keer.

• 25 Augustus 2012 - 16:21

Bert Kaan:

Ik ben aan een kant erg jaloers op jullie avonturen". Aan de andere kant moet ik er niet aan denken om dit ook te doen! Ik denk gewoon dat ik het geduld niet heb. Heel goede reis. Mijn stief zoon wil weer even op de computer.
    Goed reis.
    Bert

• 25 Augustus 2012 - 16:26

Hans En Tineke:

Wat een prachtige verhalen en belevenissen allemaal
    ook de voetjes gaan goed heb ik de indruk
    Ontzettend veel loopplezier en mooie ontmoetingen toegewenst
    groetjes van ons

• 25 Augustus 2012 - 18:54

Cobi:

Ik vind het geweldig wat jullie samen doen ,
    jullie beleven zo vreselijk veel maar ik hou het wel bij het lezen van deze reis
    ik ben geen loper,
    Goede reis,
    Cobi

• 26 Augustus 2012 - 11:48

Henk:

Wat weer een belevenissen . Heel leuk om te lezen . Niet om het zelf meer te doen hoor.

Veel plezier maar weer HENK

• 26 Augustus 2012 - 12:11

Piet En Dineke:

Fijn dat het zo goed met jullie gaat en er nog geen blessures zijn. We hebben aan jullie gedacht toen het zo heet was. We genieten erg van jullie verhalen en volgen het op de "voet" We snappen dat als je wat mee wilt maken, zoals ontmoetingen met leuke mensen en dieren, je moet gaan wandelen in Frankrijk. Wij hebben gisteren een leuk dagje Texel gehad. Alles gezond daar.
    Goede reis en groetjes

Dineke en Piet

• 28 Augustus 2012 - 09:10

Linda:

Wat heerlijk dat jullie dit samen kunnen doen hé?! Geniet ervan!!
    Liefs Linda