Weer thuis. - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Weer thuis. - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Weer thuis.

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

29 September 2012 | Nederland, Heerhugowaard

Vrijdagochtend om kwart over 10 stappen we in Lourdes op de trein naar Pau, om 2 uur vertrekt daar het vliegtuig naar Schiphol waar we om 4 uur landen. Nico komt ons ophalen, samen met onze 2 oudste kleinkinderen Stijn en Finn. Wat zijn ze blij dat ze ons weer zien, wij zijn niet minder blij.
Een verslag van ons verblijf in Lourdes.

Woensdag 26 september: Lourdes
We hebben zo’n beetje alle praktische zaken geregeld en gaan even richting basiliek en grot. Het is er erg druk, er is een internationale mis gaande. Mooi, maar het maakt niet zoveel indruk. We halen onze laatste stempel.
We besluiten rond 9 uur om naar de lichtprocessie te kijken. Het is al donker, de grote mensenmassa met brandende kaarsen is een mooi gezicht. Verlichte basiliek op de achtergrond. Het Avé Maria dat hierbij regelmatig wordt gezonden maakt veel indruk op ons, het zorgt voor emoties bij ons beiden. Na zoveel dagen lopen is dit gewoon een fantastische belevenis.

Donderdag 27 september: Lourdes
We bekijken een video over Bernadette in het Informatiecentrum. We gaan naar een Nederlandstalige eucharistieviering, het maakt niet veel indruk op ons. Het bezoek aan de grot roept des te meer gevoelens op.
We lopen door Lourdes in de voetstappen van Bernadette. Langs het huis waar ze is geboren, het cachot waar ze woonde tijdens de verschijningen, de parochiekerk waar ze destijds de pastoor vertelde over de verschijningen en het hospice waar ze woonde na de verschijningen totdat ze naar Nevers vertrok.
En zo hebben we veel, zoniet alles over haar gezien tijdens deze tocht.

Na de lunch bezoeken we de kapel, de crypte en de basiliek. Hier is net een Nederlandstalige mis bezig voor een groep bedevaartgangers uit Didam, we komen net voor de preek binnen en gaan even zitten. Een indrukwekkende preek over gebrokenheid om allerlei redenen zoals ziekte, relatieproblemen, noem maar op. Na de preek lopen we de kerk uit.
Er komt een Sms-bericht binnen van Linda met geweldig goed nieuws over Rick. Ik lees het voor aan Hennie. M’n stem breekt, tranen staan in onze ogen, we omhelzen elkaar, het maakt veel emoties in ons los. We zijn de afgelopen dagen zoveel met hem en z’n naaste familie bezig geweest; eigenlijk was de lol er voor ons een beetje af. En dan nu, op dit moment, op deze plek, dit bericht. Voor ons voelt het alsof hier een wonder is gebeurd, een mooier eind van deze tocht is voor ons niet denkbaar.

’s-Avonds lopen we zelf mee in de lichtprocessie. Het is vandaag een Italiaanse dag, dat hebben we geweten. Er zijn ongelooflijk veel Italiaanse bedevaartgangers, wat een mensenmassa, wat een enorme stoet rolstoelen. Allemaal in het donker met brandende kaarsen. Wij lopen ertussen, horen uitsluitend Italiaans om ons heen. Bidden en zingen, die Italianen weten van geen ophouden. Om half 11 haken we af, het is nog niet afgelopen.
Voor ons is het een mooie afsluiting van een prachtige dag en een heel bijzondere tocht.

Voorlopig is dit het laatste verslag, wellicht volgt er over enige tijd nog een korte terugblik.

• 29 September 2012 - 18:20

Frans En Tineke De Jong:

Hallo Hennie en Fons,

Wat fijn dat jullie gezond en wel thuis zijn,en een prachtig bericht in Lourdes dat het goed gaat met jullie neefje,We hopen gauw weer wat van jullie te horen en jullie mooie reisverslagen zullen we missen.Groetjes Frans en Tineke

• 30 September 2012 - 12:18

Henk:

Beste Hennie en Fons,
    Fijn dat jullie weer heelhuids thuis gekomen zijn .
    Ik kreeg ook tranen in mijn ogen toen ik las van Rick. Welke Rick is dat ???.
    Ik hoor het wel als ik binnenkort bij jullie kom. Wanneer weet ik nog niet .Hebben jullie een voorkeursdag??

Het Beste Nu En TOt Ziens. HENK

• 30 September 2012 - 13:59

Ab En Tiny:

Beste Hennie en Fons,

Fijn dat jullie weer thuis zijn, maar jammer voor ons,we moeten nu jullie verslagen missen,waar we zo naar uitkeken.
    Jullie hebben het toch maar gedaan die grote tocht,en zijn veel leuke mensen tegengekomen,dat zal je wel missen denk ik.

Wij zijn ook in Lourdes geweest,wat vooral veel indruk maakte was de avondmis met al die kaarsen,en het bezoek aan de grot.

Wij hopen jullie gauw te zien,en spreken een keer af.

groetjes Ab en Tiny

• 30 September 2012 - 15:41

Janine En Milan Stipetic:

Hallo Hennie en Fons,
    Wat een bijzondere ervaring op de valreep in Lourdes.Wel een hele speciale plek inderdaad om goed bericht te krijgen over de gezondheid van een dierbare.
    Na alle '' stilte'' tijdens de lange wandelingen met steeds weer prachtig landschap om jullie heen, zal het best wel weer even wennen zijn in HHW, ook al is het natuurlijk zo fijn om alle kinderen en kleinkinderen eindelijk weer te zien.
    Voor je het weet slokt het leven van alledag je weer op, maar we wernsen jullie nog heel veel nagenieten toe tijdens het vertellen over en delen van jullie ervaringen tijdens deze fase van de tocht
    groetjes,
    janine en milan

• 02 Oktober 2012 - 07:50

Jacques:

Vanachter het muurtje van nr 40, welkom thuis en sterkte met de onthechting. Want ik weet zeker dat jullie het nu al missen, die flow van onbezorgd wandelen, benieuwd waar je 's avonds je slaapplaats zult hebben en wat er op je bordje verschijnt. We spreken elkaar vast binnenkort.
    Blijf voorlopig maar even lekker genieten van jullie prestatie, want die blijft bijzonder!!!

Jacques van Ewijk.

• 02 Oktober 2012 - 14:25

Koos Pancras:

Tsjongejonge Fons en Hennie,
    Nu al weer thuis?! Ik heb een tijdje niet meer gelezen, maar ga het na dit klusje wel gauw doen. Ik genoot zo van die verhalen. Jullie zullen het op weg zijn ook wel missen, geloof ik.
    Nou Fons, dan zie ik je morgen waarschijnlijk al weer in De Hoeksteen om kwart over negen. Niet te geloven!
    Ik kan jullie een bijzonder boekje aanraden. Ik kocht het vorige week in de abdijwinkel in Egmond Binnen: Het geheim van de schelp, de weg de geest: een sprituele reisgids voor de pelgrim. Schitterende teksten, gedichten en gedachten staan hier in.
    Groetjes,
    Koos

• 08 November 2012 - 21:09

Merel Van Ieperen:

Leuke site!
    Zal af en toe ff een stukje lezen,
    x