Lavardac - Reisverslag uit Lavardac, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Lavardac - Reisverslag uit Lavardac, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Lavardac

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

18 September 2012 | Frankrijk, Lavardac

Weer even een gelegenheid om te internetten. Foto's lukt niet omdat men hier met Linux werkt. Dus alleen even een verslag van de laatste dagen.
Ondertussen hebben we ruim 750 kilometer gelopen, we schieten al aardig op. We hebben nog een kleine 200 kilometer te gaan, ruim een week lopen. Als het zo doorgaat, zijn we begin oktober weer thuis.

Vrijdag 14 september: van Labadie naar Castillonnès, 20 km.
Om 8 uur gaan we op stap, het is weer mooi weer. Links in het dal zien we de wolken hangen, het is net of we boven de wolken lopen. Eigenlijk zijn we in de wolken!
Na een uurtje zijn we in Bouniagues, daar kopen we broodjes. Even later zien we iemand voor ons lopen, ook met rugtas. Een Frans vrouwtje, onze leeftijd, die af en toe zo'n dag of 10 delen van de Jacobsroute loopt. Rond 2 uur zijn we in Castillonnès, daar blijkt dat de Chambre d'hôte een flink stuk buiten het dorp ligt. Daar hebben we niet op gerekend. Bovendien is niet helemaal duidelijk hoe we moeten lopen. De gastvrouw, een Engelse, wil ons over een uur komen ophalen. We benutten de tijd om de website weer eens bij te werken. Dat kan vaak in de bibliotheek, als deze tenminste open is.
We worden keurig opgehaald, het blijkt bijna 3 kilometer buiten het dorp te zijn. 's-Avonds lopen we weer naar Castillonnès, eten daar lekker en worden vervolgens weer keurig opgehaald door onze gastvrouw. Wat een service!

Zaterdag 15 september: van Castillonnès naar Cancon, 20 km.
Een rustige dag, we komen het Franse vrouwtje weer een paar keer tegen. Ze komt uit de omgeving van Nevers. Op een klein perceeltje zien we de eerste druivenpluk. Ondertussen hebben we de Dordogne verlaten en zitten we nu in het departement Lot-et-Garonne.
We lopen op een heel smal pad, midden in het bos, het is tijd om even te lunchen. We zitten net als er ineens 2 motorcrossers met een noodvaart voorbij vliegen, een geluk dat we niet op dat pad liepen!

Rond 2 uur zijn we in Cancon. We lopen een bar binnen want we hebben trek in een kopje koffie. Het is een enorme bende, het stinkt ook een beetje. De barman zet koffie, sigaar in z'n mond. Hij brengt de koffie, loopt daarna naar het toilet. Als hij terugkomt, is hij in de bar nog een tijdje bezig om z'n gulp dicht te krijgen, sigaar nog steeds in z'n mond. Blijkbaar bang om klandizie te missen. Er zit nog iemand aan de bar, de TV staat aan. Het enige moderne apparaat dat er staat, de rest is echt een zooitje. Op TV is reclame, deze keer geen paardenkoers zoals je dat hier veel ziet. De barman kijkt TV maar vindt er blijkbaar niet veel aan. Hij gaapt, de sigaar blijft keurig tussen z'n lippen hangen...

's-Avonds eten we samen met het Franse vrouwtje. 2 keer per jaar gaat ze in haar eentje een dag of 10 op stap. Man en (jongste) kind blijven dan thuis. Knap hoor dat ze dat in haar eentje doet.

Zondag 16 september: van Cancon naar Castelmoron-sur-Lot, 22 km.
Het routeboekje van de GR geeft voor vandaag 35 kilometer aan, met veel hoogteverschil. We pakken een stil weggetje binnendoor, dat scheelt uiteindelijk 13 kilometer en nog veel meer klimmen/dalen. Dat komt mooi uit want het is best wel weer warm vandaag. Het heeft weinig zin om vroeg weg te gaan want we kunnen pas vanaf 5 uur terecht in de Chambre d'hôte. De enige mogelijkheid hier, dus we hebben geen keus.
We nemen afscheid van het Franse vrouwtje, zij slaapt vanavond in een andere plaats, en gaan rond half 9 op stap. Een latertje voor ons doen.
Op een gegeven ogenblik komt ons een enorme stank tegemoet, even verderop ligt een dode das. Een stil weggetje maar op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
Het is zondag, de jacht is weer volop gaande. Deze keer hebben we er geen last van, het geknal is ver weg. Iemand vertelde overigens dat er jaarlijks tientallen dodelijke ongelukken gebeuren bij deze jacht. Leuke hobby!
Heel veel boomgaarden in deze streek. Pruimen, hazelnoten, walnoten en soms vijgen. De pruimen zijn heerlijk, mierzoet.
Als we ergens zitten te lunchen, doezel ik even weg. Hennie ziet een haas komen aanlopen, deze komt vlakbij ons zitten. Wij bewegen ons niet, hij/zij ook niet. Na enige tijd loopt ie rustig weg, komt daarna nog even terug.
Rond half 5 zijn we in Castelmoron, een thermometer geeft 32 graden aan. Als je dan in de volle zon loopt is dat echt heel erg heet!
De Chambre d'hôte is een enorm huis uit 1850. Een jong Nederlands stel heeft dit 4 jaar geleden gekocht. Een enorm landgoed er omheen, waarop ze een aantal luxe tenten hebben gezet. Het ziet er geweldig uit, wat een plaatje.

Maandag 17 september: van Castelmoron-sur-Lot naar Aiguillon, 23 km.
We lopen vandaag in een heel ander landschap, veel tuinbouw zoals we dat in Nederland ook zien. Boomgaarden, deze keer veel kiwi's, vijgen en aubergines, af en toe nog pruimen.
Als we even zitten te lunchen zien we in de verte een groot kruis boven op een heuvel. En ja hoor, de GR route had ons weer over die flinke bult gestuurd! Nu kijken we er op uit en zijn we er lekker omheen gelopen.
Om 2 uur zijn we in Aiguillon, op papier een aardige plaats. We hebben dan alle tijd om rustig onze dingetjes te doen zoals het bijwerken van deze site. Maar dat valt vies tegen. Op maandag is bijna alles dicht, het is een dooie boel.
's-Avonds eten we lekker buiten op het terras, dat maakt weer veel goed.

Dinsdag 18 september: van Aiguillon naar Lavardac, 21 km.
De derde dag op rij dat we een aanzienlijk kortere route nemen dan het routeboekje. Dat levert ons een winst op van ongeveer 30 kilometer en veel minder klimwerk. Daarmee is de koek voorlopig wel op.
Het is stil de laatste dagen, eigenlijk gebeurt er niet veel bijzonders. Mede-pelgrims komen we hier niet meer tegen, de meesten lopen een ander route. Over een paar dagen lopen we een stukje van de route die van Le Puy-en-Velay naar Saint-Jean-Pied-de-Port gaat, dan zien we er wellicht nog enkelen.
We zijn weer op tijd op de plaats van bestemming, deze keer is de bibliotheek open en zijn de verslagen in ieder geval weer up to date. De foto's houden jullie nog tegoed.
Vandaag trouwens de eerste dag zonder zon!

Onze hartelijke groeten aan iedereen, bedankt voor alle leuke reacties en tot een volgende keer.

• 18 September 2012 - 16:37

Henk:

Mooi dat jullie zo lekker opschieten hoor. Die service van de Franse dames is natuurlijk ook erg mooi meegenomen .
    Ik heb vandaag een hele mooie rondvaart gehad in Amsterdam Georganiseerd door De Zonnebloem.
    Prachtig mooi weer er voor en ook erg leuk om Amsterdam vanaf het water te zien hoor .

Nou het BESTE maar weer met jullie beiden .
    Tot de volgende keer. HENK

• 18 September 2012 - 18:14

Tilly:

Hallo Hennie en Fons,

Het is erg leuk om jullie zo te volgen op jullie wandeling. Jullie schieten goed op. Het lijkt mij heerlijk om zo in de stille natuur rond te lopen. Ik wens jullie verder een goede wandeling en hou het heel.

Liefs Tilly

• 18 September 2012 - 20:50

Rob, Milada En Bodhi:

Dag Hennie en Fons,

Wauw wat gaan jullie hard! Snel een reactie plaatsen voor jullie alweer terug zijn.
    Wat heerlijk dat het zo voorspoedig gaat en jullie zo genieten. Ook al is het soms warm. Hier is het inmiddels wel zo'n beetje herfst geworden. Ondanks dat jullie mooi opschieten, spreekt er veel rust uit de blogs. Volgens mij is het weer een onvergetelijke tocht. Succes met de resterende kilometers, liefs Rob, Milada en Bodhi

• 18 September 2012 - 21:51

Ans Kempers:

Hallo Hennie en Fons ,
    Wat maken jullie veel mee en wat ontmoeten jullie toch veel mensen.
    Heel leuk om jullie te volgen en wat gaan jullie snel nog even en jullie zijn weer thuis.
    Maar nog even genieten van alle indrukken en de mooie omgeving.
    Kunnen jullie niet meer volgen gaan zelf 15 dagen naar Portugal.
    Nog hele mooie wandelingen en tot gauw lieve groetjes Ans en Gerard.

• 19 September 2012 - 11:10

Koos Pancras:

Nou, Hennie en Fons, het gaat nu rap. Al helemaal op de hoogte van die machtige bossen van Les Landes. Lavardac is bij de meest oostelijke uitlopers van dit bosgebied.
    Ik heb smakkelijk gelachen om de beschrijving van die barman in Cancon. Wat een pittoreske belevenissen.
    Na het extra mailtje gisteren van Marcela hoop ik dat je actie hebt ondernomen, Fons.
    Ik ben benieuwd nu de Via Lemovicensis is verlaten naar jullie ervaringen op het andere pad Via Podiensis vanaf Le Puy.
    Jullie moreel gezien de verhalen lijkt me goed. Geniet ervan.
    Hartelijke groet,
    Koos

• 19 September 2012 - 21:37

Peter En Paula:

Hallo Fons en Hennie,

Telkens jullie verslagen gelezen maar door drukte rondom de clubkampioenschappen er niet aan toe gekomen om te reageren.
    Wat een geweldige ervaringen maken jullie mee! En ook heerlijk dat jullie geen blessures hebben. Al bijna 750 km afgelegd, het is bijna niet voor te stellen.
    Geniet van de warmte (hoewel 30 graden echt niet prettig is om in te lopen..) hier is het herfst...
    In gedachten lopen we mee!
    groetjes Peter en Paula

• 21 September 2012 - 16:22

Dewi:

Lieve oom en tante,

Wat adembenemend mooi, jullie verhalen en foto's.
    Jullie schieten al aardig op zeg.

Toitoitoi en voorspoedige kilometers!

Liefs Dewi