Maubourguet - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Maubourguet - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Maubourguet

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

23 September 2012 | Frankrijk, Maubourguet

We zitten vandaag in een hotel en ik mag even op hun computer internetten, dus even onze site bijwerken. Waarschijnlijk de laatste keer voor Lourdes.

Zaterdag 22 september: van Nogaro naar Plaisance, 24 km.
We gaan nu richting Lourdes, alle anderen gaan naar Saint-Jean-Pied-de-Port in het Zuid-Westen van Frankrijk. Het was niet gemakkelijk om een overnachting te vinden en in 1 keer naar Maubourguet was te ver. Uiteindelijk kunnen we in Plaisance op een camping terecht in een chalet, dus toch weer prima voor elkaar.
Bij vertrek vertelt het hotelmeisje dat het vandaag gaat regenen. Daar zit ze goed naast want het weer is weer fantastisch. Volop zon, tegen de 30 graden.
In de loop van de ochtend krijgen we een vervelend SMS-je van Linda; het gaat niet goed met Rick, een neefje (15 jaar) van ons. Daar schrikken we enorm van, het blijft de hele dag door ons hoofd spoken.
In Plaisance vragen we een mevrouw die daar fietst, de weg naar de camping. Ze legt dat keurig uit en nodigt ons meteen uit om bij haar thuis iets te drinken. En zo zitten we rond half 3 op het terras van een prachtig huis lekker aan een biertje en een jus d'orange. Hoezo afzien? Die mevrouw is helemaal gek van Indonesië, ze heeft daar 3 jaar gewoond vanwege het werk van haar man. Haar zoon en schoondochter hebben ook naar Santiago gelopen, vanaf Le Puy. Ze wil ons met de auto naar de camping brengen, dat weigeren we. Ze loopt nog even een stukje met ons mee en geeft haar kaartje; we kunnen altijd bellen als we een probleem hebben. Geweldig toch?
Maar het nieuws over Rick blijft als een enorme schaduw over deze dag hangen, ergens heeft dat hotelmeisje toch gelijk gekregen...

Zondag 23 september: van Plaisance naar Maubourguet, 17 km.
Vandaag een korte etappe, toch vertrekken we op tijd. We hebben bedacht om maar eens mee te doen met de Franse gewoonte om zondagmiddag uitgebreid te eten. Daarna is het vrijwel overal een dooie boel, dus dat lijkt ons een goed idee.
In Belloc zwaaien we naar een mevrouw die bij haar huis staat te wachten op haar man die de auto uit de garage haalt. Even later komen ze aanrijden en remmen af. Zeker Nederlanders? vraagt hij. Hoe kunt u dat zien? vragen we heel verbaasd. Aan de afritsbroeken, zegt ie. Weer iets geleerd. Hij is 13 jaar geleden vanuit Nederland naar Santiago gelopen en heeft er nog steeds een beetje heimwee naar. Ze wonen nu zo'n 10 jaar hier in Frankrijk, genieten enorm van deze streek. Ze rijden verder, twee uur later komen we ze weer tegen; we zwaaien enthousiast.
In Labatut-Rivière, een gehucht van 350 inwoners, kunnen we zowaar koffie drinken. In een klein barretje annex winkeltje zoals je die zoveel ziet in die kleine plaatsjes. 7 dagen per week open, het hele jaar door, zo vertelt de eigenares.
Rond half 1 zijn we in Maubourguet, we douchen even en gaan daarna lekker aan tafel. En dus nu nog even aan het werk zodat ons verslag weer helemaal up-to-date is.

Nog 3 dagen te gaan; morgen slapen we in een klooster.
Groetjes aan iedereen.

• 23 September 2012 - 17:58

Piet En Dineke:

Hallo Fons en Hennie,

We willen jullie voor de laatste kilometers nog even sterkte wensen want de laatste loodjes wegen het zwaarst toch? Als we jullie verhalen en foto's zien dan zou je zo een stuk (klein) mee willen lopen. We hebben in zuid Limburg ook wel veel gewandeld. Piet is aan het trainen voor de Kennedymars in Waalwijk. Misschien ook iets voor Fons? Het is maar 80 km en je begint s'avonds om 22.00 uur. Geniet straks maar een paar dagen in Lourdes en de terugreis zittend in de trein.
    Tot ziens

• 23 September 2012 - 19:25

Frans En Tineke:

Hallo Fons en Hennie,

We hebben jullie verslag gelezen wat gaan jullie toch snel,nog maar even en jullie zijn al in op de plaats van bestemming,wij wensen jullie veel wandelplezier en geniet saampjes in Lourdes.
    groetjes en tot ziens

Frans en Tineke

• 23 September 2012 - 21:56

Cobi:

wat doen jullie het toch goed dat lopen,
    geweldig hoor nog veel loop plezier en een goeie reis terug
    Groetjes en tot gauw Cobi

• 24 September 2012 - 00:35

Henk:

Hall o Hennie en Fons,Nou jullie schieten al aardig op zeg.
    Doen jullie de groeten aan Maria In Lourdes?
    Misschien herinnert ze zich nog wel dat ik 21 en een half jaar geleden bij haar op visite ben geweest samen met je oudste zus(schoonzus) . Nog een goede reis daar naar toe.

Het ALLERBESTE van HENK

ps 4 november vier ik mijn verjaardag bij Diana. Dat horen jullie nog wel .

DOEI

• 24 September 2012 - 16:03

Jacques.:

Hallo pelgrims.

De herfst heeft al zijn intrede gedaan, dus wat het weer betreft kunnen jullie beter doorwandelen. Nog veel wandelplezier in de laatste dagen.

• 24 September 2012 - 20:55

Bram En Francis:

Bonjour Oom en Tante

Wat zijn het toch steeds weer een mooie verhalen en belevenissen.
    Leuk dat je als nederlander bent te herkennen aan die afritsbroek (dat is in jullie geval helemaal ideaal zo heb je maar weinig bagage mee te slepen)
    Af en toe een wasje drogen op het wandelend droogrek.
    Wij wensen jullie de laatste kilometers HÉÉl VÉÉL succes en geniet er van!!
    Gaan jullie na dit wandelavontuur nog het restje lopen naar Santiago de Compostella??
    Of... is Lourdes het definitieve eindstation van de wandeling??

Lieve groeten,
    Bram en Francis

• 24 September 2012 - 21:01

Cora Van Gool:

Hallo pelgrims het zit er haast op , wij zijn weer thuis en begonnen met werken, meteen herfst, dus ik heb jullie verhalen in eens moeten lezen we hebben een tijdje geen internet gehad , leuke verhalen en wat hebben jullie veel mee gemaakt .blijf daar nog een tijdje genieten. Groetjes Cora en Theo

• 24 September 2012 - 22:43

Charles En Ell:

Hallo jongelui,

Wat gaat het snel en het lijkt wel moeiteloos!
    We waren een paar dagen in Zeeland,oa voor de bruiloft van een achterneefje.
    Komen we terug,lezen we dat jullie er al bijna zijn!
    Fantastisch,gelukkig hebben we een afspraak en kunnen we er nog eens uitgebreid op terug komen.
    Het allerbeste die 3 laatste dagen en goede aandacht in Lourdes!
    Harttelijke groeten,
    Charles en Ell

• 26 September 2012 - 15:29

Janjo:

Hallo" stappers",

het gaat voorspoedig heb ik het idee..
    ik vind wat jullie ondernemen echt grandioos!!!
    Ze doen het toch maar...
    Het lezen van de verslagen is echt meelopen, zo voelt het hoor..
    Blijf goed op elkaar passen..
    wens jullie noch vele positieve indrukken onderweg!!

liefs
    janjo