Castillonnès - Reisverslag uit Castillonnès, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Castillonnès - Reisverslag uit Castillonnès, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Castillonnès

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

14 September 2012 | Frankrijk, Castillonnès

We zijn net aangekomen in Castillonnès en maken alvast een begin met het verslag. Foto's komen wellicht later. We hebben eerst even alle reacties gelezen, leuk vinden we dat.

Maandag 10 september: van Sorges naar Périgueux, 22 km.
Niet veel bijzonders vandaag, rond half 8 op pad. We zijn een uurtje onderweg als we Dennis tegenkomen, hij heeft net een rustpauze. Wij lopen door, veel door bos, mooie paden. Lekker wandelweer, niet zo warm als de laatste dagen. Als wij een lunchpauze houden komt Denis weer aanlopen, hij is ook aan een rustpauze toe. Rond half 3 zijn we in Périgueux en slapen in een oud klooster, ziet er netjes uit. Ik ga een stempel (tampon) halen in de kathedraal en krijg meteen een gratis rondleiding in de restanten van het oude klooster dat er ooit heeft gestaan.
Om kwart over 6 gaan we de stad in, er komen net 5 Franse vrouwtjes aan, bekaf. We hebben hen al enkele dagen gezien, zij lopen ook maar laten hun bagage bezorgen. Ze vertrekken laat, komen dus ook laat aan.
's-Avonds eten we lekker op zo'n typisch Frans pleintje midden in de stad, samen met Edward en Denis die ook in het oude klooster slapen.

Dinsdag 11 september: van Périgueux naar Saint-Astier, 28 km.
We vertrekken al om 7 uur, ontbijten even in een barretje. Al snel komen we Denis weer tegen, ook 2 Franse mannen die vandaag beginnen aan hun tocht naar Saint-Jean-Pied-de-Port. En zo lopen er vandaag in ieder geval zo'n 12 man/vrouw dezelfde etappe. Hoezo rustig?
Het duurt even voor we Périgueux uit zijn, daarna een mooie route, veel bos en klimpartijen.In Chancelade bekijken we even de abdij, daar zien we Walter vertwijfeld naar de route zoeken. Uiteindelijk komen we er samen uit.
Als je nu door Saint-Astier loopt, kom je regelmatig mede-pelgrims tegen en maak je even een praatje over vandaag en de rest van de tocht.

Woensdag 12 september: van Saint-Astier naar Petite-Gardonne, 27 km.
Om kwart over 7 zitten we buiten, onder een afdak, te ontbijten. Met Edward, Dennis en 3 Fransen. Walter is al weg. We nemen afscheid van Edward en Dennis, we hebben ongeveer een week met elkaar opgetrokken. Zij volgen vanaf hier de Zuid-Westelijke route naar Saint-Jean-Pied-de-Port, wij gaan meer naar het Zuiden. Voor ons wordt het nu wat rustiger.
Onderweg zien we ineens een hert wegrennen, even later komen we 2 jagers tegen met 5 jachthonden. Duidelijk waarom dat hert er vandoor ging. In Grignols drinken we even koffie in de plaatselijke herberg. We vragen naar het toilet en worden naar buiten verwezen, een openbaar toiletgebouw.
De Chambre d'hôte ligt even buiten de route en we denken een korte weg te vinden. Niet dus, we komen op privé gebied uit, geen weg meer te bekennen, 3 kilometer voor niets gelopen.
We zitten in een prachtige Chambre d'hôte, enorm huis, aardige mensen. We eten samen met de gastheer en -vrouw, alles zelf gemaakt uit de eigen enorme tuin.

Donderdag 13 september: van Petite-Gardonne naar Labadie, 29 km.
We ontbijten uitgebreid met onze gastheer en -vrouw waardoor we pas om 8 uur vertrekken. Het regent! Over de weg lopen we naar Bergerac, gelukkig wordt het snel droog. Rond half 12 zijn we in Bergerac, een mooie stad. We drinken even koffie en gaan naar Het Office de Tourisme voor een overnachting in Monbazillac voor vandaag, dat hebben we nog niet geregeld. Als we het OT inlopen, komt Walter er net uit, we nemen afscheid van hem, hij stopt hier. Wat een toeval dat we hem hier nog treffen.
Overnachten in Monbazillac valt niet mee, vol of hartstikke duur. Dus wordt het Labadie, twee kilometer uit de route.
We bekijken nog even de Jacobuskerk en gaan weer op pad, het is 2 uur. Veel wijngaarden, veel klimmetjes. In Monbazillac gaat het mis, we nemen een verkeerde afslag en lopen volstrekt de verkeerde kant op. Dat hebben we veel te laat in de gaten. We zitten op meer dan 5 kilometer afstand van Labadie! We bellen de mevrouw van de Chambre d'hôte en zij is zo vriendelijk om ons te komen ophalen. We hebben onze kilometers wel gemaakt. Het is bijna 6 uur als we eindelijk op de plaats van bestemming zijn.

Vrijdag 14 september van Labadie naar Castillonnès.
Verslag volgt later.

Dit is het voorlopig weer, tot een volgende keer.

• 14 September 2012 - 21:24

Henk:

Voortaan je tomtom meenemen hoor,dan loop je natuurlijk niet meer verkeerd.Geintje he.
    Veel sukses verder.
    Groetjes HENK

• 14 September 2012 - 21:28

Henk:

Ik weet niet of het nu wel of niet gelukt is. Dus nog maar een keer
    Neem voortaan je tom tom mee. Dan loop je niet meer verkeerd denk ik Ha Ha
    HENK

• 15 September 2012 - 12:44

Ria En Ad:

We hebben een achterstand in jullie reisverslag weggewerkt.
    Het gaat gelukkig allemaal goed.
    En we begrijpen dat jullie niet de enige zijn die op weg zijn richting Compostella.
    Maar dat maakt het denk ik welgezelliger.
    Het grootste deelvan jullie reis zit er nu op denk,althans voor dit jaar.
    Nog veel wandelplezier en tot horens.
    Ria en Ad

• 16 September 2012 - 10:30

Jacques En Nel:

Hallo Hennie en Fons,

Bijzonder leuk jullie verslagen te kunnen (en mogen) lezen. Herkennen heel veel dingen die jullie schrijven. Natuurlijk niet over de route, want die was bij ons anders. Maar wel over die aparte sfeer van zo'n tocht. We zouden er hiemwee van krijgen. Lees dat jullie af en toe wel eens van het pad raken. Troost je bj de gedachten dat dat in Spanje bijna niet kan. Op bijna elke hoek staat wel een gele pijl om de camino frances aan te duiden. Maar voor nu nog maar even goed opletten, want een paar kilometer omlopen is soms helemaal niet leuk. Nog heel veel mooie kilometers en goed wandelweer.

Nel en Jacques van Ewijk

• 17 September 2012 - 20:53

Linda:

Ja zeg, met dat verkeerd lopen duurt het zeker alleen maar langer voordat jullie thuis komen?? Mam, Estée noemt je tegenwoordig voor het gemak "gewone". Gewone is op vakantie hé? En oma Dineke ook.
    Liefs Linda

• 18 September 2012 - 14:15

Koos Pancras:

Wat knap dat jullie elke keer de energie hebben om die reisverslagen voor ons te noteren en door te mailen met zo'n Frans toetsenbord! Ik was meestal te moe om dit aan het eind van de dag te doen.
    Ik volg jullie nog steeds met michelinkaarten en het paarse boekje Le Chemin de Vézelay (Rando Éditions) erbij, maar na Saint-Astier gaan jullie deze route af en naar het zuiden. Ik begrijp richting Lourdes en niet naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Nu wordt het wel rustiger op jullie pad vermoed ik. Hopelijk is ook deze route aangegeven, zodat je niet elke keer moet zoeken op de kaart.
    Fons, ik stond vanmorgen voor Marcela om in te schrijven en €150 te betalen. Jij doet ook weer mee, hoorde ik van haar, maar je moet je wel inschrijven vóór volgende week. Anders zit zij t.o. het Buurthuis De Hoeksteen met een probleem. Betalen kan altijd later, maar dat inschrijven is belangrijk. Mail haar je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres, dan komt het wel goed. Marcella's e-mailadres: marcelapastor@yahoo.es
    Verder smul ik van de sfeer op jullie pad daar door Frankrijk in de Dordogne. Ik krijg die beelden ook weer voor me bij het fietsen met Kees en de autotocht met Piet door dit gebied.
    Hou dapper vol en pas goed op jullie zelf.
    Hartelijke groet,
    Koos