Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Nevers

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

21 Augustus 2012 | Frankrijk, Nevers

Zojuist een aantal foto's geplaatst bij het vorige reisverslag.
We zitten nu in Nevers, een grote plaats dus weer een gelegenheid om een verslag te maken. Dat zal de komende dagen wel lastiger worden.

Zondag 19 augustus: La Charité-sur-Loire.
We lopen het Office du Tourisme uit nadat we ons verslag hebben gemaakt. En dan loopt daar Domitille. Zij heeft de laatste 2 dagen een andere route gelopen en nu komen we elkaar weer tegen! Ze is op zoek naar een apotheek want ze heeft een tekenbeet opgelopen en geen tekenpen mee. Het is zondag dus geen apotheek open. Wij hebben er wel een en Hennie verwijdert de teek zorgvuldig. Met ons drieën nog wat gedronken en gegeten. Haar vriendin zou 10 dagen meelopen maar door die gebroken arm ging dat niet door. Ze vertelde dat ze nog twijfelt tussen werken of doorstuderen en dat ze tijdens deze tocht een beslissing wil nemen. Daarna afscheid genomen, een leuke meid. Ze loopt via Bourges, wij via Nevers.

Maandag 20 augustus: van La Charité-sur-Loire naar Parigny-les-Vaux, 20 km.
Het is kwart over 6 en we staan al buiten, halen broodjes bij de bakker, ontbijten even op een bankje en gaan op pad. Meteen al een flinke klim, een stenen trap met 84 treden (volgens het boekje).
Het is nog fris maar de hitte van de afgelopen dagen begint z'n tol te eisen, Hennie ziet het even niet zitten om vandaag de geplande 20 kilometer te lopen. Het is bewolkt, de lucht ziet er donker uit en het begint zowaar wat te spetteren. Eigenlijk zijn we daar wel blij mee en rond kwart over 10, we hebben dan zo'n 13 kilometer gelopen, zijn we in Chaulgnes. Misschien kunnen we hier dan slapen. We drinken eerst koffie bij een barretje, bijna midden op straat, en bekijken zo rustig een uurtje het leven in zo'n Frans dorpje. Ondertussen voelt Hennie zich weer prima en we besluiten door te lopen.
We nemen nog een uitgebreide lunchpauze en rond half 2 zijn we al in Parigny-les-Vaux waar we ons melden bij de plaatselijke bar en weer een fantastische gite van de gemeente tot onze beschikking krijgen. Niet gratis, nergens trouwens, maar toch geweldige voorzieningen voor pelgrims. En dan....shirt van Hennie verloren, toch riskant zo'n wandelend droogrek! Fons terug, hooguit 2 uur lopen (heen en terug) naar onze lunchplek. Maar gelukkig, na 10 minuten zie ik het liggen in de berm, we hebben daar nog wat water gedronken, toen zal het gebeurd zijn. Mazzel, want als je 2 shirtjes meeneemt en je verliest er dan ook nog eentje...

Dinsdag 21 augustus: van Parigny-les-Vaux naar Nevers, 15 km.
Goed geslapen, een rustig dagje voor de boeg. Om kwart over 6 staan we buiten, het is toch een ander ritme tijdens zo'n tocht maar ook door de warmte. 's-Middags lopen is echt niet te doen!
Vlak voor Nevers haalt een jogger ons in, stopt en vraagt Compostelle? Oui! Hij heeft in 2003 gelopen van Nevers naar Santiago, een ongelooflijke ervaring met prachtige herinneringen. Hij verzorgt de markering van de GR-route en die is trouwens prima voor elkaar. Je kan de route zonder boekje lopen, dat is eigenlijk alleen nodig om te kijken waar je kan slapen of bij twijfel, bijvoorbeeld als je even geen markering meer ziet. Even verderop houdt een fietser ons ook nog even aan.
Om half 11 zitten we in Nevers op een terras aan de koffie en om 12 uur zitten we in de gite bij de Soeurs de la Charité. Dit is het klooster waar Bernadette in een crypte ligt. We gaan lekker douchen, lunchen even op een terras en doen wat boodschappen.
Zojuist komen we uit de kapel waar Bernadette ligt, het lichaam zichtbaar nog helemaal intact. Ja, als je dat dan ziet, doet dat toch wel wat met ons.

Tot de volgende keer.

• 21 Augustus 2012 - 17:25

Remeau:

Wat leuk om te lezen! Jullie maken nog eens wat mee zeg! Bijzonder ook om te merken dat mensen jullie aanhouden om iets te vertellen of te vragen.
    Volgende keer een foto van jullie tijdens het wandelen? Ik ben benieuwd hoe jullie er dan uit zien.

Veel wandel plezier!
    Remeau

• 21 Augustus 2012 - 22:11

Charles En Ell:

Gaat lekker zo jongens!
    Het wordt ietsje koeler denken we,en dat loopt makkelijker!
    We spreken uit ondervinding!!
    Leuk dat je tot nu toe van die comfortabele gites tegenkomt,we hopen dat dat zo blijft,want ook dat maakt de tocht ietsie pietsie leuker.
    Wat een pracht land hé,dat Frankrijk? Nog fffff en jullie gaan er ook echt van houden.
    Blijf doorgaan met het verslag want we genieten er van!
    Veel plezier en mooie ervaringen,
    Charles en Ell.

• 21 Augustus 2012 - 22:13

Gerard En Tiny :

ook uit geldrop een berichtje. wij zijn niet in staat geweest eerder te reageren. Wij hebben met plezier de berichten gelezen. Interessant dat jullie dit mogen meemaken en dat met die hitte. Moedig hoor!
    Wij wensen jullie het allerbeste, veel gezonde kilometers en blijven je volgen.
    groetjes

• 22 Augustus 2012 - 00:12

Henk:

Niet te geloven Je veliest je shit en daarvoor ga je terug????????????
    Je heb je SHIRT toch weer gevonden Ha Ha
    Leuk dat je Bernadette gezien hebt Mooi natuurlijk.
    Ook leuk dat jullie hetzelfde meisje weer ontmoet en dat je haar van dietek heb kunnen verlossen .
    Veel plezier verder en ik zie naar de volgende uit hoor.

Groetjes uit Aege Binne

• 22 Augustus 2012 - 14:46

Elly Schelvis:

Wat een mooie ervaringen en ontmoetingen met allerlei soorten mensen. Ben blij dat het blijkbaar goed gaat met Hennie d'r voet. Ik blijf julie volgen hoor en Piet vast ook van boven. Groetjes Elly