La Charité-sur-Loire - Reisverslag uit La Charité-sur-Loire, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu La Charité-sur-Loire - Reisverslag uit La Charité-sur-Loire, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

La Charité-sur-Loire

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

19 Augustus 2012 | Frankrijk, La Charité-sur-Loire

Het heeft even geduurd maar nu kunnen we bij het Office du Tourisme internetten. Wel met Frans toetsenbord, ben benieuwd of dit foutloos lukt. Een overzicht van de afgelopen dagen, de foto's volgen later.

Dinsdag 14 augustus: van Heerhugowaard naar Auxerre.
Met de trein naar Auxerre, dat verliep allemaal precies op schema. Tussen Brussel en Parijs rijdt de Thalys zo'n 300 kilometer per uur, daar doen wij straks twee weken over!

Woensdag 15 augustus: van Auxerre naar Vézelay.
Nog een klein uurtje met de trein vanuit Auxerre, om 1 uur waren we op het stationnetje Sermizelles-Vézelay. Er stapt nog een man met rugtas uit, het blijkt een Canadees uit Quebec te zijn die naar Santiago de Compostella gaat lopen. Onderweg naar Vézelay hebben we elkaar nog een keer ingehaald, daarna hebben we hem niet meer gezien.
Rond 2 uur kregen we in de verte de basiliek in zicht, maar we wisten dat het nog een flinke klim zou worden. Rond half 4 waren we bij de basiliek in Vézelay, ons officiële vertrekpunt.
We wilden slapen bij de zusters van de Monastique de Jerusalem, in Maison Béthanie. Toen we een non aanschoten om te vragen waar we ons moesten melden, bleek dat een Nederlandse te zijn. Om 6 uur zijn we naar de Vespers in de basiliek gegaan, was niet zo indrukwekkend als de vorige keer, misschien omdat we toen zo'n 1000 kilometer hadden gelopen en nu nog maar 10?

Donderdag 16 augustus: van Vézelay naar Tannay, 24 km.
We wilden om 8 uur nog een keer naar de basiliek voor de Lauden. We waren een beetje aan de late kant, de mevrouw van Béthanie (geen non) nam ons mee in haar auto, met z'n drieën voorin, Hennie op schoot, zonder gordels. Moet kunnen. Na de Lauden kregen wij de pelgrimszegen, samen met 2 Franse meisjes waarvan een met de arm in een mitella.
In Saint-Père sprak een meisje ons aan of we een zwarte hond hadden gezien. Nee, maar even verderop zagen we die ineens wel. Snel teruggelopen en meisje geroepen. Meisje blij en hondje blij.
In het bos zagen we rond lunchtijd een jachthut waar we lekker in de schaduw konden lunchen. Enig nadeel: er lag een dood hertje binnen waar honderden vliegen lekker van zaten te smullen. Dus 2 stoelen gepakt en buiten gaan zitten. Wat een luxe, lunchen op een stoel!
Het is af en toe best wel steil, omhoog en dan weer omlaag. Zo kwamen we nog 2 fietsers tegen die maar gingen lopen. De jongen bleek uit Zuid Afrika te komen en hij was samen met z'n Franse vriendin wat tochtjes aan het maken.
Rond half 4 waren we in Tannay.

Vrijdag 17 augustus: van Tannay naar Varzy, 22 km.
We waren gewaarschuwd dat het vandaag warm zou worden, we gingen daarom rond 8 uur op pad. Toen we even een rustpauze namen, kwam daar een van die Franse meisjes voorbij, ze liep een tijdje met ons mee. Ze heet Domitille, woont in Toulouse en wil een spirituele reis maken voordat ze aan het werk gaat. Ze loopt alleen naar Santiago de Compostella, haar vriendin zou enkele dagen meelopen maar heeft vorige week haar arm gebroken. Dat hadden we bij de pelgrimszegen al gezien.
We waren vroeg in Varzy, de camping waar we wilden slapen lag echter 2 kilometer buiten het dorp, dat viel vies tegen. Toen we daar eindelijk waren, moesten we nog 2 uur op de sleutel wachten want het bureau van deze Camping Municipal ging pas om half 6 open. Ondertussen maar even lekker gedoucht en een wasje gedaan. Domitille kwam er ook aan, die sliep bij ons in de gite. Dat is toch wel mooi, zo'n gemeente die slaapplaatsen voor pelgrims beschikbaar heeft.
De mevrouw van de camping kijkt heel moeilijk als we vragen naar een overnachtingsadres voor morgen; op onze route is er simpelweg niets! Uiteindelijk belt ze naar Arbourse, een klein stukje buiten de route. Daar is een gite voor pelgrims, dus daar gaan we morgen naar toe.

Zaterdag 18 augustus: van Varzy naar Arbourse, 27 km.
Een topdag! We vertrokken al om half 7 vanwege de warmte. In Varzy broodjes gekocht waarna een man ons aansprak en zei dat we even verder in een barretje konden ontbijten. Dat hebben we gedaan, thee besteld en onze meegebrachte broodjes opgegeten. Heel normaal hier, probeer dat eens bij ons!
Rond 10 uur in Champlemy boodschappen gedaan en koffie gedronken in een barretje. Mevrouw daar vertelde dat het vandaag zo'n 36 graden zou worden, dus niet voor niets zo vroeg op stap. Daarna een schitterende plek voor onze lunch, foto volgt. Een schitterend uitzicht, we hebben daar ruim een uur gezeten.
Daarna moesten we van de route af, richting Arbourse. In een gehuchtje (Chamery) zoeken we een koel plekje om even te rusten als een Fransman ons aanspreekt. Hij vraagt of we fris water willen. Natuurlijk willen we dat en hij brengt ons naar z'n tuin waar hij onder een grote boom een prachtig koel plekje heeft en vraagt of we ook brood willen.
Als we vertrekken zegt hij dat we ook bij hem kunnen slapen als we dat willen. Dat zijn toch geweldige ontmoetingen en we bedanken hem hartelijk.
Als we in Arbourse zijn, brengt de vrouw van de burgemeester ons naar de gite du pelerin van de gemeente. We weten niet wat we zien, alles schoon en netjes verzorgd, kast en koelkast vol met eten en drinken. De prijzen staan erop, een kwestie van geld in een kistje doen. Wat een service, dat hebben we nog nooit meegemaakt.
Die mevrouw vertelde nog dat het vandaag 44 graden is, en morgen ook!!!

Zondag 19 augustus: van Arbourse naar La Charité-sur-Loire, 23 km.
Rond kwart voor 7 op stap, vandaag weinig bijzonderheden. Veel bos, lange rechte stukken. Een aantal reeën gezien, 2 vossen en een ooievaar of in ieder geval een vogel die daar erg op lijkt.
De laatste kilometers zijn elke dag erg zwaar, meestal lopen we dan in de volle zon en dat valt absoluut niet mee. Vandaag ook weer 40 graden.
Toch lopen we lekker, genieten van de natuur en dit vrije leven.

Groeten aan iedereen.

• 19 Augustus 2012 - 21:24

Jacques En Nel:

Met veel interesse (en ook best wel een beetje jalouzie) jullie belevenissen gelezen. Leuk al die fantastische ervaringen. Doet ons denken aan onze wandeling in Spanje en de fietstocht van 2009 naar Santiago. Je bent er dan gewoon een beetje bij. Wat betreft de hitte; een trosst hier hebben we ook een paar zeer hete dagen en zoals jullie weten betekent dat in Holland meteen minder adem. We duimen voor een goede tocht voor jullie. Een hartelijke groet uit het hete Holland. Jacques en Nel van Ewijk.

• 20 Augustus 2012 - 08:32

Linda:

Mooi hoor, de ontmoetingen, omgeving en gastvrijheid is erg bijzonder! Genieter lekker van samen. De lange stukken lopen hebben we respect voor. Wij zitten nu 2 km van het strand en we gaan met de auto ;-).
    Liefs Nico & Linda

• 20 Augustus 2012 - 09:28

Tineke En Frans De Jong:

Leuk het eerste verslag. Wat leuk hoor dat mensen in Frankrijk zo meeleven tot aan de burgemeester aan toe. Je ziet wel hoe belangrijk sommige mensen zijn.
    Nog heel veel plezier en wandelgenot jullie beiden. We hopen dat het goed gaat met de voetjes van Hennie.
    Tineke en Frans

• 20 Augustus 2012 - 09:54

Bert Kaan:

Wat is dit leuk! Al die ontmoetingen zijn kleine avontuurtjes. Die hitte lijkt me wel een drama. Ik bewonder jullie! Bedankt voor het verslag en goede reis verder

• 20 Augustus 2012 - 14:04

Ab Eb Tiny:

Leuk om je verslagen te lezen,wat is Frankrijk toch een gastvrijland als ik het zo lees.
    40 graden is toch wel een beetje teveel van het goede,als je moet lopen.
    Wij wensen jullie nog veel wandelplezier en leuke ontmoetingen,en we kijken alweer uit
    naar het volgende verslag.
    Groetjes Ab en Tiny

• 20 Augustus 2012 - 15:17

Henk:

Ik zit nu met Monique samen je verslag te lezen en het is wel heeeeel mooi.
    Verder nog veel plezier ook van Monique.
    Zwager HENK

• 20 Augustus 2012 - 15:57

Niels En Yonne Jensen:

Hebben grote bewondering voor jullie om in dit hete weer te lopen.Fijn dat jullie er zo van genieten.
    Hoop voor jullie dat je nog vele fijne ontmoetingen hebben,het franse land is heerlijk.
    von en Niels

• 20 Augustus 2012 - 16:33

Paul Schimmel:

Mooi dat jullie weer het ritme en de route hebben gevonden. Vroeg opstaan en veel water drinken geeft de broodnodige energie met deze warme dagen en ..........het moet ook niet te makkelijk zijn.

Bon courage!

• 20 Augustus 2012 - 17:08

Anouk, Caricia:

Dag Hennie en Fons,

wat maken jullie meteen al mee in die eerste dagen!
    En dan de laatste dag beschrijving "vandaag niks bijzonders"
    Hahaha en al die dieren dan;-
    Ik wens jullie veel plezier, succes en mooie ervaringen toe!

Anouk

• 20 Augustus 2012 - 19:32

Ria En Ad:

Hallo Hennie en Fons

We vinden het geweldig te horen dat het met jullie goed gaat en dat ondanks de warmte.
    Verschillende plaatsjes die jullie aan hebben gedaan klinken ons bekend in de oren, alleen hadden wij ander vervoer.
    Ook de reakties van de mensen ter plaatse is fijn om mee te maken.
    Verder goede reis en tot horen.

• 21 Augustus 2012 - 17:20

Françoise Et Marc:

Terug in Brussel voor 2 dagen en dus de gelegenheid om jullie te lezen.
    Schitterend en fantastische ervaringen
    En veel geluk voor de volgende ontmoetingen, overnachtingen, enz
    Zonder uw kennis van het Frans te vergeten
    Groetjes uit de warmte van Brussel

• 21 Augustus 2012 - 19:50

Anita:

Wat een fijne reis weer en zulke bijzondere ontmoetingen onderweg. Geniet er van en ik duim wel voor het goeie wandelweer achter mijn bureau! Heel veel plezier.
    Anita Br.