In de Champagne streek. - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu In de Champagne streek. - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

In de Champagne streek.

Door: Hennie en Fons

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

23 September 2009 | Frankrijk, Châlons-en-Champagne

We zitten nu in een internetcafé en hebben tijd om weer wat van ons te laten horen. Precies een maand onderweg, ruim 600 kilometer gelopen.
Het is moeilijk om te omschrijven wat er op zo'n tocht met je gebeurt, het lijkt wel of je voelsprieten wijd open gaan voor kleine dingen die anders zo gewoon zijn. Niets anders om je heen dan lopen, de weg zoeken, drinken/eten en slapen. En dat gaat dan niet allemaal vanzelf.

De afgelopen dagen:

20 september: rustdag in Reims.
Om 9.30 uur naar een Gregoriaanse mis in de kathedraal, dat was lang geleden en paste helemaal bij deze tocht. Koffie gedronken op terras, terug naar de kathedraal om deze nog eens te bekijken en diverse kaarsjes op te steken, daarna uitgebreid geluncht op een terras zoals de Fransen dat 's-middags ook doen. Stijn belde nog even, dat hij ook op vakantie was.

21 september: van Reims naar Verzy, 21km.
Een tijdje langs een kanaal gelopen, daarna liepen we richting de druivenstokken (of zeg je wijnstokken?). Vlak daarvoor liepen we over een viaduct en passeerde er een TGV met een snelheid van 300 km. per uur. Daar doen wij 2 weken over...
Vervolgens tussen de wijnvelden en druivenplukkers, want het plukseizoen is hier in volle gang. Een boer wenkte ons dat we niet verder moesten lopen en dat we hen moesten helpen. Ik zei dat dat te zwaar was voor ons en dat we onderweg waren naar Vezelay. Hij zei toen dat we daar al bijna waren, het volgende dorp heette namelijk Verzenay!
Onderweg nog een hotelletje gebeld maar die had geen plek voor ons, alles bezet i.v.m. de druivenpluk. Besloten om ons te melden bij het gemeentehuis in Verzy om daar een onderkomen te vragen. Daar werd iemand gebeld die ons naar een oude school bracht, inmiddels in gebruik als dorpshuis. Op de begane grond een grote zaal met tafels en stoelen, beneden in de kelder (het leek wel een kerker) de douche en WC waar Hennie niet alleen naar toe durfde, boven 4 kamers (oude klaslokalen) met een zooitje matrassen. Toch lekker gedoucht en er was zowaar ook een tuin, dus we zaten nog even lekker in de zon. Rond 19.00 uur naar het restaurant, er waren er twee, dus we konden kiezen. Dachten we want ze waren allebei gesloten! Nog even nagevraagd, maar alles was dicht. Toch nog een straatje ingelopen en zowaar, bij de enige bakker waren ze alles aan het schoonmaken, nog twee minuten open! Snel (teveel) gekocht zodat we toch nog wat te eten hadden. De volgende ochtend het laatste gebakje opgegeten. Slecht geslapen omdat er in het dorp een of ander feest was dat tot 6.00 uur duurde.
Zomaar een dag...

22 september: van Verzy naar Conde sur Marne, 23km.
Meteen zonnig, warm en veel klimmen, een pittig begin. Daarna weer langs eerdergenoemd kanaal en kwamen we weer in een groot akkergebied. Op een gegeven ogenblik een trekker met een grote aanhanger, die kon net over de brug en wij moesten even wachten. Vriendelijk gezwaaid en weer verder. In Conde sur Marne een mooie kamer op een boerderij, chambre d'hote. 's-Avonds komt de gastheer nog even een praatje maken, hij had ons al gezien want het was de boer op die trekker van vanmiddag.

23 september: van Conde sur Marne naar Chalons en Champagne, 22km.
Onderweg in een dorpje koffie gedronken, ondertussen waren we wel even verkeerd gelopen. We dachten via een alternatieve weg de route weer te vinden, niet dus... Even gevraagd en een mevrouw was zo vriendelijk om even met ons mee te lopen want het was moeilijk uit te leggen. Verder niets bijzonders, we gaan nu ons overnachtingsadres opzoeken, dus wie weet.

Het lopen gaat verder goed en we hebben het nog prima naar onze zin, het is een hele aparte ervaring.
Groetjes aan iedereen.

• 23 September 2009 - 14:45

Françoise Et Marc:

Nog altijd veel vreugde van jullie te lezen. Vergeet toch niet dat Champagne ook een drank is, hé?
    Groetjes

• 23 September 2009 - 16:06

Milada:

In de Champagne-streek, wat heerlijk!!! Gaan jullie de lokale specialiteiten nog uitproberen?
    Wat lijkt me het overzichtelijk en rustgevend om alleen bezig te zijn met wat je in de basis nodig hebt: eten, drinken, de juiste route en een slaapplek.
    En elkaar, natuurlijk.
    Jullie zitten helemaal in de juiste groove volgens mij!
    Geniet ervan. Liefs uit AmsterdamX

• 23 September 2009 - 20:10

Henk:

En dan te bedenken dat ik al blij ben als ik van Egge binnenaar Derp of naar heiloo loop.
    Ook heel leuk dat jullie zo regelmatig een verslag sturen naar iedereendus ook naar mij .
    Bedankt en hou vol . STERKTE. Gr HENK

• 24 September 2009 - 05:59

Ans En Gerard :

Hoi WaumansWandelgangers,

Gelukkig goede berichten, hoewel van een leien dakje gaat het ook niet, veel respect voor jullie inzet en doorzettingsvermogen. Aparte ervaring is het duidelijk wel gezien jullie emotionele verslaggevingen. Veel energie gewenst voor de rest van de reis, Hennie blijf overeind, gelukkig snel weer hersteld. Dikke knuffel van ons en toi, toi, toi

Ans en Gerard

• 24 September 2009 - 09:31

Uschi:

Hoi Hennie en Fons,
    Het is toch altijd weer leuk om jullie verslagen te mogen lezen!
    Toen ik enkele dagen Brigitta aan de lijn had kon ik het niet laten om over jullie geweldige onderneming te praten. Natuurlijk kreeg ook zij jullie webadres.
    Sterkte en vooral ook verder veel wandelplezier!

Groetjes, Uschi.

• 24 September 2009 - 09:52

Charles EnEll:

Ja leuk,die verslagen.
    We zijn telkens weer nieuwschierig naar wat jullie weer meegemaakt hebben!
    Gelukkig gaat alles goed en ziet het er naar uit dat jullie de eindstreep halen.
    Als je al zo ver gekomen bent...kun je eigenlijk niet meer opgeven!
    Houdt goede moed en veel mooie ervaringen toegewenst.

• 24 September 2009 - 16:26

Alfons & Margriet:

Hoi Fons en Hennie,

Omdat wij net thuis zijn van een luie vakantie op Aruba, waren we niet op de hoogte van jullie vorderingen. Wij zijn zeer onder de indruk van alle gebeurtenissen die jullie meemaken en dat jullie het zo goed volhouden.
    Heel veel succes et beaucoup de plaisir en France.

• 25 September 2009 - 11:05

Tineke:

Hey bikkels, wat gaan jullie goed zeg echt top hoor. Een hele bijzondere ervaring en wat maken jullie veel mee. Houd alles heel en pas goed op elkaar. Het blijft leuk om jullie op afstand te volgen. We spraken gisteren de oom van Ingrid en die zei dat deze reis ook nog op zijn verlanglijstje staat.
    Hij maakt ook regelmatig tochten van 600-1000 km.
    Veel succes, hou vol en groetjes van ons allen.

• 25 September 2009 - 12:40

Piet En Adri:

Hallo globetrotters,

Wat leuk om jullie belevenissen mee te kunnen beleven. Het weer is jullie gelukkig gunstig gezind.Geniet van al het moois, de groetjes en tot de volgende keer.
    A en P