Johan. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Johan. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Johan.

Door: Hennie en Fons

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

29 September 2009 | Frankrijk, Parijs

Johan:
Johan is een Belg, afkomstig uit Leuven, 40 jaar. Hij is eigenlijk de eerste pelgrim die we tegenkomen, hij slaapt namelijk in hetzelfde pelgrimsonderkomen in St.Remy en Bouzemont als wij. Letterlijk tegenkomen, want hij is op de terugweg uit Santiago de Compostella! In februari vertrokken dus nu zo'n zeven maanden onderweg. En dit is niet de eerste keer dat hij dat doet, in 1993 en 2000 heeft hij dat ook al gedaan. Een echte pelgrim dus. Hij zit er overigens wel helemaal doorheen.
Johan heeft het niet gemakkelijk, hij is een echte natuurmens en heeft problemen met z'n werk, met z'n relatie, kortom hij zit niet goed in zijn vel. Daarom heeft hij een jaar sabbatical opgenomen om deze tocht opnieuw te maken, zonder veel geld op zak. Tentje mee en verder afhankelijk van hulp die hij onderweg krijgt. Prachtige verhalen heeft hij hoe hij overal is geholpen. Maar beslist niet onze manier!
We komen Johan precies op het goede moment tegen. De volgende dag wilden we overnachten in Chavranges in een maison paroissiale; niet doen zei hij, smerig en het barst daar van de muizen. Daarna wilden we overnachten in Brienne le Chateau, daar hebben ze ook weer een pelgrimsonderkomen. Niet doen zei hij, daar laten ze ook zwervers slapen. Nu zijn wij eigenlijk ook wel een beetje zwervers, maar we hebben zijn advies toch maar ter harte genomen.
Johan is dus een echte pelgrim, wij zijn "pelgrims met een creditcard", de titel van het eerste boek dat we ooit lazen over Santiago de Compostella. Maar dan wel met een creditcard in de ruimste zin van het woord!

De afgelopen dagen:

26 september: van Vitry le Francois naar St.Remy en Bouzemont, 22km.
Opnieuw prachtig weer, volop zon. In het begin wel even fris, zo'n 10 graden maar het werd snel warmer.Als je dan 's-middags steeds in de volle zon loopt, is dat soms wel zwaar. Maar altijd beter dan regen! We slapen in een Gite Municipal, samen met Johan op een kamer. Valt nog mee, zegt hij, in Spanje slaap je soms met meer dan 100 man in een slaapzaal met stapelbedden drie hoog.
's-Avonds in de gite er tegenover gegeten, met alle gasten daar (15 man) aan twee lange tafels. Het werd uiteindelijk rond half 12 voordat we naar bed gingen.

27 september: van St.Remy en Bouzemont naar Chavranges, 21km.
Weinig bijzonderheden. Toen we op een weg door het bos liepen, zagen we ineens een stuk of tien everzwijnen lopen. Toen ze ons zagen, gingen ze er snel vandoor.

28 september: van Chavranges naar Brienne le Chateau, 16km.
Een rustig dagje omdat we ervoor hebben gekozen de kortste weg te nemen. De GR maakt een enorme omweg om na 36 kilometer in Brienne aan te komen, over de weg was het maar 16 kilometer. Niet mooi, wel efficiënt.
Rond 13.00 uur op de plaats van bestemming, een knus hotelletje gevonden en hier nemen we weer even een rustdag, dat hebben we wel weer verdiend.

De komende dagen moeten we even rustig voorbereiden, want we komen de eerste 100 kilometer weinig winkels en restaurants tegen, dus dat wordt honger lijden als we niet oppassen. Internet zal dan ook wel lastig worden, we zullen zo snel mogelijk weer een teken van leven geven.

We vinden het steeds weer erg leuk om jullie reacties en nieuwtjes te lezen. Wij lopen al ruim vijf weken in onze eigen wereldje zonder krant en nieuws.
- Mikel/Jantien en Don/Nien gefeliciteerd met hun gezonde (klein)zoon.
- Leuk dat Piet/Elly weer eens een heerlijke vakantie hebben gehad.
- Fijn dat het met Francis en Harry goed gaat.
- En Frans Kuipers: hoe kan hij dat weten? Hij sliep zelf altijd als eerste en werd het laatste wakker!

Tot slot: We hopen over een kleine twee weken in Vezelay aan te komen, het is nog iets meer dan 200 kilometer. Dat zien we als een mooi eindpunt. We gaan dit jaar in ieder geval niet verder.

Het is weer een heel verhaal geworden, en dat van 3 dagen...
Groetjes aan iedereen.

• 29 September 2009 - 15:21

Ninja:

Het is inderdaad een heel verhaal, maar wel weer een mooi verhaal. Spannend voor de komende tijd. Heel veel succes, we gaan weer even bij onze jongste kleinzoon kijken, hebben hem al twee dagen niet gezien. Liefs Don en Nien

• 30 September 2009 - 12:29

Milada:

Dag wandelaars,

Al over twee weken op het eerste eindpunt, dat is onder het schema. Hebben jullie echt heel veel gelopen he, of hadden jullie nog een kleine vakantie ingecalculeerd?
    Wel erg verdiend, natuurlijk.

Mooie foto's ook hoor, bij de mooie verhalen.

Hier is het een beetje van blaadjes die van bomen vallen met af en toe regen erbij.
    Je weet wel. Herfst...

Als jullie dit lezen, hebben jullie die 100 km zonder winkels/restaurantjes ook weer overleefd, was het zwaar?
    Groetjes! Milada

• 01 Oktober 2009 - 13:20

Joop Brandsma:

Ik ontvang jullie mail elke keer en is bijzonder interessant.
    De foto's zijn ook erg leuk.
    Ga nog even door en de harteLijke groeten van
    Gerda en Joop.

• 02 Oktober 2009 - 14:03

De Drolingaatjes:

Mooie verhalen weer! En dat jullie over 2 weken het eindpunt hebben we bereikt vinden we niet erg hoor. Stijn vindt dat het nu wel lang genoeg geduurd heeft!!
    Liefs van ons

• 03 Oktober 2009 - 12:47

Piet En Elly:

Met veel plezier lezen wij jullie leuke en unieke reisverslagen.
    Veel succes de komende week als jullie het 1e gedeelte van de wandeltocht afsluiten.
    groeten Piet en Elly

• 04 Oktober 2009 - 18:18

Tinie:

hoi lieve mensen
    HET IS VOOR MIJ NIET MAKKELIJK OM TE REAGEREN OMDAT IK AFHANKELIJK BEN VAN IEMAND ANDERS ZIJN COMPUTER.en dan is het niet altijd leuk als je bij iemand bent om er achter te gaan zitten
    iK DENK WEL VEEL AAN JULLIE EN VIND HET GEWELDIG WAT JULLIE DOEN ZO TERJ
    UG NAAR GENIETEN VAN KLEINE DINGEN.
    hIER VEEL GEBEURD WAT MIJN AANDACHT VRAAGT.
    maar met mij gaat het goed
    veel liefs en een dikke kus Tinie GOUDSBLOM

• 04 Oktober 2009 - 19:36

Dineke En Piet:

Hallo doorzetters,
    fijn dat het allemaal zo goed gaat met jullie en dat het laatste stuk in zicht komt. We vinden het leuk om jullie verhalen te lezen want in HHW maak je dat allemaal niet mee. Er staat waarschijnlijk niemand met gladiolen in Frankijk als jullie de eerste etappe er op hebben zitten. We wensen jullie een goede finish en thuisreis. Groetjes van ons.