Obanos - Reisverslag uit Obanos, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Obanos - Reisverslag uit Obanos, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Obanos

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

09 September 2013 | Spanje, Obanos

We lopen weer! En wat belangrijker is, pijnvrij.
Foto´s plaatsen lukt ook hier niet, dus dat komt een volgende keer.
Even een overzicht van de laatste paar dagen.

Zaterdag 7/9: naar Pamplona (met de bus).
Het is 20 kilometer lopen naar Pamplona. Dat doen we maar niet, we nemen de bus. In Zubiri is niets te beleven en dat is geen 3 dagen vol te houden. We staan ruim een uur op de bus te wachten, we hebben verschillende vertrektijden doorgekregen en er gaat maar 1 bus per dag. Dan wil je dus geen risico nemen. In de tussentijd komen de eerste felicitaties voor m'n verjaardag binnen. Uiteindelijk komt er een mini busje en stappen we in. We zijn niet de enige pelgrims, Hans zit er o.a. ook in. Onderweg zien we de pelgrims lopen, dat geeft toch wel een vervelend gevoel. Rond 11 uur zijn we in Pamplona, een groot ondergronds busstation, heel mooi.
We drinken eerst koffie met gebak, daarna zoeken we ons pension. Dat blijkt midden in het centrum te liggen, zo'n smal straatje die je ook ziet tijdens de stierenrennen hier. De kamer ziet er redelijk uit. De voet van Fons wordt verzorgd en we gaan op zoek naar Internet; uiteindelijk komen we weer in het busstation terecht. Als we naar binnen gaan schijnt de zon, als we eruit komen plenst het. Regenkleding ligt in de kamer, lekker handig. Uiteindelijk komen we toch droog op de kamer.
's-Avonds eten we wat in een tapasbar, heel gezellig. Alleen maar Spanjaarden, dat is weer eens wat anders.

Zondag 8/9: Pamplona.
Er is hier een of ander feest gaande, wat een drukte. Op een gegeven moment verschijnen er grote koppen en poppen, die enorm ruiken naar wierook. Die komen zo uit de kerk. Een heel spektakel, we maken wat foto's. In de middag hebben we afgesproken met Leo de Winter, een neef van vrienden van ons. Hij woont hier en hij laat ons zien hoe dat jaarlijkse stierenrennen in z'n werk gaat. Ook hiervoor komen mensen vanuit de hele wereld hier naar toe om dat mee te maken.
's-Avonds komen we nog 2 Duitse pelgrims (Ralf en Ralph) tegen die we eerder hebben gesproken.
Met scheenbeen en voet gaat het ondertussen prima, de rustdagen hebben duidelijk nut gehad. Morgen weer wandelen.

Maandag 9/9: naar Obanos, 22 km.
Eindelijk weer pijnvrij lopen, wat een genot! We vertrekken rond half 8, het is nog fris. We lopen gemakkelijk de stad uit, de route is duidelijk aangegeven. Een heel verschil met dergelijke steden in Frankrijk.
We moeten vandaag de Alto der Perdon over, 800 meter hoog. Er is lage bewolking, de top kunnen we niet zien. Het pad loopt geleidelijk omhoog en op een gegeven moment lopen we letterlijk en figuurlijk in de wolken. Onderweg drinken we koffie met iets lekkers erbij, we hebben tenslotte wat te vieren. Het is dan ongeveer 10 uur. Een uurtje later staan we op de top met het ijzeren pelgrimsmonument en nemen wat foto's. Er is hier een enorm windmolenpark maar vandaag is het vrijwel windstil. Bovendien zien we door de bewolking niet veel.
De afdaling gaat wat steiler dan de klim. In Uterga eten we wat bij de plaatselijke herberg en even na 2 uur zijn we in Obanos. Hier slapen we in een herberg, 18 stapelbedden in een grote ruimte. Het ziet er prima uit. We hebben vandaag heerlijk gelopen.

Iedereen weer de groeten en bedankt voor alle felicitaties.

• 09 September 2013 - 17:51

Frans En Tineke:

Hallo Fons en Hennie,
    Geweldig om te lezen dat jullie weer op weg zijn.
    Met de bus maar toch. Dit zal ook beter voor je blaren zijn.
    We wachten op betere berichten.
    Hou vol, we leven met jullie mee.
    Groetjes.
    Frans en Tineke

• 10 September 2013 - 10:45

Gerard En Anneke Van 't Hoff:

Hoi Peregrinos,
    Fijn dat het nu weer goed gaat.
    We hebben net al jullie verslagen gelezen. Wij zitten in Agde. Vaak zonder internet.
    Scheenbeenontsteking is heel gevaarlijk,het kan alleen genezen met rust. Dus jullie hebben een goede beslissing genomen.
    We schrokken van de opmerking"Dan moeten we misschien naar huis gaan"
    Opgeven is geen optie. Julie zullen zeker Santiago halen

Ultra
    Groet Anneke en Gerard

• 10 September 2013 - 11:28

Uschi:

Hallo Henny en Fons,

Op dit positieve bericht hebben wij zitten wachten!
    Mooi een paar rustdagen met andere nieuwe indrukken en nu eindelijk weer pijnvrij met goede moed verder!

Groetjes,
    Fred en Uschi

• 10 September 2013 - 15:37

Elly Schelvis Nieman:

Hoi Fons en Hennie,

Wat ben ik blij dat jullie weer onderweg zijn na alle laatste verontruste berichten. Jullie gaan nu zeker Santiago halen ! Blijf genieten van de mensen die je tegenkomt, de omgeving en niet te vergeten elkaar. Liefs Elly

• 10 September 2013 - 16:17

Henk:

Zo ,dat is lekker luitjes Toch weer kunnen gaan lopen.
    heel veel sukses hoor.

HENK

• 10 September 2013 - 19:50

Linda:

Gelukkig maar, we hebben ook flink wat kaarsjes voor jullie gebrand hoor! Hoe hadden we het moeten verkopen aan Stijn en Finn als jullie nu al terug gekomen waren ;-)
    Geniet, geniet, geniet!!
    Liefs van ons

• 10 September 2013 - 20:02

Linda:

Prachtige foto's trouwens!!!!!

• 10 September 2013 - 21:11

Peter En Paul:

We hebben even een inhaalslag mbt de reisverslagen gemaakt. Wat een totaal andere tocht dan de vorige keren! Niet alleen de blaren/scheenbeen maar ook het aantal collega lopers.
    Wat een ervaring zal dat zijn met 340 man tegelijk slapen met hetzelfde doel voor ogen.
    Fijn dat jullie weer van de partij zijn!
    gr Peter en Paula

• 10 September 2013 - 22:13

Tinie:

Dag lieve mensen.
    Mijn computer was een beetje boel vast gelopen, dus ik heb het blaren verhaal gemist.
    Net alles gelezen, ik weet uit ervaring wat een pijn dat doet.
    Goede beslissing om even rust te nemen.
    En nu lees ik net dat jullie weer lopen, gelukkig maar.Ik volg de weg naar... ook op TV en in gedachten zie ik jullie daar dan tussen lopen.
    Ik geniet van de verhalen, wat een avontuur is dit toch.
    Het is een beetje laat, maar alsnog van harte Fons met je verjaardag, en jullie samen met de trouwdag.
    Blijf genieten van elkaar en al het bijzondere om jullie heen.
    Dikke knuffel 10

• 11 September 2013 - 16:13

Ans En Gerard Kempers:

Hoi Hennie en Fons,

Fijn dat jullie weer op pad zijn en de blessures goed hersteld zijn, pas op de plaats soms nodig. Geeft weer stof tot nadenken ook dat is nodig op zijn tijd. Zien straks foto's tegemoet en het gaat julllie zeker lukken om het einddoel SdC te bereiken. Nog gefeliciteerd al is het wat laat, doch ook druk geweest met van alles en nog wat, zo gaat dat.
    Nou" jongelui" veel succes verder en blijven jullie op de voet volgen.
    Ans en Gerard