Los Arcos - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Los Arcos - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Los Arcos

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

11 September 2013 | Spanje, Los Arcos

Hallo allemaal,

Zojuist foto·s geplaatst, een hele klus. Daarom laten we het nu even hierbij. Later volgt het verslag van de laatste dagen. Het gaat allemaal weer prima.
Groetjes,
Hennie en Fons.

Er staat hier een computer in de herberg en we hebben vroeg gegeten. Dus kunnen we nu rustig nog even een verslag maken van de laatste dagen.

Maandag 9/9: Obanos.
We eten in een bar/restaurant en zitten aan tafel met 2 Duitsers, 2 Canadezen, 2 Ieren en 2 Zweedse vrouwtjes. Die laatsten moeten nog 6 kilometer lopen maar hebben honger dus gaan eerst eten. Rond 9 uur zijn we klaar met eten, dan gaan ze alsnog op pad. Maar ondertussen is het donker, iedereen waarschuwt ze om niet meer op pad te gaan. Toch doen ze het, onverantwoord. We moeten er de hele nacht aan denken: hoe zal dat zijn afgelopen?

Dinsdag 10/9: naar Estella, 24 km.
Goed geslapen vannacht, op tijd op pad. Na een half uurtje zijn we in Puente la Reina met z´n beroemde Romeinse brug, meer dan 1000 jaar oud. We maken een paar foto´s. Ook vandaag is het weer fris maar we moeten meteen flink klimmen. De fleece truien gaan snel uit. We hebben het er steeds over dat die Zweedse vrouwtjes hier gisteravond in het donker hebben gelopen. In Cirauqui drinken we koffie uit een automaat bij een klein winkeltje, het smaakt prima. Ineens zien we een van die Zweedse vrouwtjes en vragen hoe het gisteren is afgelopen. En wat blijkt? Na 10 minuten stopte er een auto met een mevrouw die naar Puente la Reina moest. Ze kregen een lift en werden keurig naar hun hostal gebracht!
Onderweg zien we een aantal ooievaars, even verderop een klein slangetje. Eigenlijk de eerste bijzondere dieren tijdens deze tocht, een heel verschil met vorig jaar. We zien ook weer een monument voor een Deense pelgrim die hier in 2011 is overleden. We hebben al verschillende van deze gedenktekens gezien, maakt toch steeds wel weer in indruk. Ook wij kennen iemand die tijdens zo´n tocht is overleden.
De refugio in Estella is vol, we slapen in een hostal. Jammer dat deze een beetje afgelegen ligt t.o.v. de pelgrimsherberg.

Woensdag 11/9: naar Los Arcos, 21 km.
Om 7 uur staan we buiten, het is nog donker. We ontbijten in een barretje en het is ongeveer half 8 als we echt op pad gaan. In het volgende dorpje staat een man op een balkon en zwaait enthousiast naar alle pelgrims, z´n duim omhoog.
We komen bij het klooster van Irache. Daar is een kraan, eigenlijk twee. Uit de ene komt water, uit de ander wijn. La Fuente de Irache. Er staat een lange rij, we maken een foto en lopen verder.
Even verderop zijn er twee varianten voor de route, we kiezen de kortste en volgen een aantal mensen die voor ons lopen. We zien wel gele pijlen maar volgen braaf die mensen. Niet slim natuurlijk want op een gegeven moment moeten we toch terug. De schade valt echter mee. Rond 10 uur zijn we in Liquin, daar kunnen we koffie drinken. Ik praat wat met een Australisch meisje, die sliep ook in de herberg van Obanos. Ralf, de Duitser die we al een paar keer hebben gesproken, komt ook net binnen lopen en vraagt meteen hoe het met m´n blaren gaat. Hij is blij dat het weer goed met me gaat, met zijn blaren gaat het ook weer goed.
We moeten nog zo´n 10 kilometer lopen, er lopen heel wat pelgrims voor ons. Ook achter ons trouwens. Een mooi pad, mooie uitzichten. Wel fris want de zon schijnt niet en het waait behoorlijk. Gelukkig blijft het wel droog. Rond half 1 zijn we in Los Arcos, we kunnen terecht in een herberg. Met 14 man op een kamer, stapelbedden. Aan de ene kant ligt een stel uit de USA, aan de andere kant een stel uit Denemarken. Er liggen ook mensen uit Zuid Korea, dat is toch niet te geloven!

Als we even door Los Arcos lopen, zien we een jonge man aanlopen. Hij loopt heel moeilijk, we denken dat hij een beetje gehandicapt is. We hebben hem al eerder gezien en complimenteren hem met z´n prestatie. Een andere man neemt zijn rugzak over en begeleidt hem naar de herberg, een andere dan de onze. We gaan eten en zien iemand in een jack met als opschrift "Rodi" en "Autoplaza". Dat doet aan Heerhugowaard denken, we spreken hem aan. Hij komt uit Zwolle, dat jack is een relatiegeschenk. Hij fietst samen met zijn vrouw naar Santiago. Bij de herberg spreek ik nog even met een donkere man, ook die hebben we al enkele keren gezien. Hij komt uit Canada (Quebec) en wil morgen naar Viana, net als wij.

Tot zover onze ervaringen, we gaan nog even wat foto´s plaatsen en dan zijn we weer helemaal bij.
Hartelijke groeten,
Hennie en Fons.

• 11 September 2013 - 19:42

Linda:

De foto's zijn prachtig hoor paps en mams! Finn zei vandaag nog triomfantelijk; "opa en oma zijn 1000 nachtjes weg hé?!"
    Wij hopen dat jullie wel iets eerder terug zijn hoor :-)
    xxx Linda

• 11 September 2013 - 19:46

Frans En Tineke:

leuke foto"s en wat een geweldige tocht,
    Wat heerlijk dat het weer goed gaat met je been en blaren,
    Geniet van jullie tocht en jullie halen het!
    groetjes Tineke en Frans

• 11 September 2013 - 22:16

Henk:

Wat een verslag weer Fons en Hennie Geweldig wat jullie allemaal meemaken hoor TOPPIE

Veel sukses weer en tot de volgende mail .

HENK

• 12 September 2013 - 12:56

Hans En Tineke:

Wat een prachtige verhalen en mooie foto's.
    Jullie maken weer een bijzondere reis, fijn dat het weer gaat met je been en blaren, houden zo.
    Heel veel succes met alles toegewenst en veel liefs van ons.
    Tineke en Hans.

• 12 September 2013 - 14:54

Ab En Tiny:

Hallo Hennie en Fons

Heerlijk om te horen dat alles weer in orde is met je been en blaren,
    en dat jullie weer heerlijk en goede moet weer aan het wandelen zijn.

Als we het zo lezen maken jullie heel wat mee onder weg.
    Het is net 1 grote familie je komt elkaar regelmatig tegen ,
    leuk hoor.
    Dat zijn mooie foto s van onderweg.
    We kijken weer uit naar jullie volgende mail.

Groetjes en goede reis Ab en Tiny

• 12 September 2013 - 17:13

Elly Schelvis-nieman:

Hoi Fons en Hennie,

Wat een mooie en leuke foto's. Zo kun je je nog meer een voorstelling maken van jullie tocht. En zoveel leuke ontmoetingen met allerlei nationaliteiten. Alleen Fons het zijn zweedse vrouwen en geen vrouwtjes ! Nog veel succes en hopelijk zonder verdere blessures. Liefs Elly

• 12 September 2013 - 19:13

JanWegdam:

jullie heb de voortgang er goed in.Vind het knap jullie beheersing bij de wijn kraan.Had mij een week gekost.Is het een wonderkraan waar water in wijn verandert of moet je daarvoor naar een andere plek ?
    Wens jullie veel interessante ontmoetingen.Zo'n tocht is wel bijzonder.
    Groet mede namens de andere tennismaten.Jan

• 12 September 2013 - 21:53

Charles En Ell:

Hallo jomgelui,

Mea coulpa,of liever nosotros coulpamos!
    Wat een schande,we waren de afgelopen week helemaal met onszelf bezig!
    Een weekje Zuid Duitsland,kastelen route van de ANWB. En maar sjouwen door die kastelen,die altijd op een berg moeten liggen,zodat je al afgemat bent voordat de rondleiding begint!
    Heel leuk, maar in de hotels geen WIFI! geen zorgen we waren immers met vakantie?
    Uiteindelijk bij Burger King de post binnengehaald en de belevenissen van de fam Waumans tot ons genomen.
    Wel geschrokken dat Fons nu aan de beurt was, Hennie was immers altijd het zwakke deel van het team?
    Gelukkig gaat het allemaal weer beter.
    En dan nog een verschrikkelijke misser!
    Deze oude mensen hadden de verjaardagskalender thuis gelaten en dan zijn ze meteen verloren!
    Maar alsnog van harte natuurlijk!
    Veel plezier en diepgang de komende tijd!

Hartelijke groeten,Charles en Ell

• 13 September 2013 - 08:56

Jacques:

Hallo pelgrims,
    Fijn dat jullie weer onderweg zijn. Dit deel van de camino is het meest drukke. Het stuk met de mooiste ontmoetingen . Dat is tenminste onze ervaring. Geniet ervan. Zo erg ver van juliie vandaan zitten we trouwens niet. Nl in de buurt van Porto, waar we ook de bekende gele pijl zagen bij de kathedraal van Porto. Dit ligt op de camino van Fatima naar Santiago. Heel veel wandelplezier en inspiratie.
    Buen camino.

Jacques en Nel van Ewijk.

• 13 September 2013 - 12:08

Janjo De Jong:

Ik vind het geweldig wat jullie zo ondernemen, en het verrijkt jullie leven enorm, ik loop graag op deze wijze met jullie mee.. Goed voor elkaar zorgen.. Veel inspiratie en diepgang ..wat is het leven toch mooi!!

gr janjo

• 13 September 2013 - 16:47

Frans Kuijpers:

Hoi Pelgrims,

Mooi dat je weer helemaal het mannetje bent Fons.
    Foto's zijn prachtig en ik herken wel het een en ander.

Zelf gaan wij nu 14 dagen naaar griekenland, maar ongetwijfeld hebben ze daar wifi ik blijven we jullie volgen

gr
    Frans janny