Ribadiso da Baixo. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Ribadiso da Baixo. - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Ribadiso da Baixo.

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

07 Oktober 2013 | Spanje, Arzúa

Om de een of andere reden kent Google Maps Ribadiso niet, Arzúa is de volgende plaats en die is wel bekend. Weer eventjes het laatste nieuws.

Zondag 6/10: Palas de Rei.
Het is hier gezellig, een leuk terras bij de herberg, de zon schijnt volop. Overal zien we pelgrims en veel kennen we, al is het maar van gezicht. Onderweg kom je elkaar vaak tegen, soms maak je even een praatje, soms zeg je alleen maar gedag. Het valt op dat er heel wat mank lopen, dat is erger dan met blaren lopen. Een Spanjaard die altijd vlot liep, heeft iets van een peesontsteking en kan bijna niet meer lopen. Een Ier heeft last van zijn knie en neemt morgen een rustdag. Lekker genieten van het mooie weer, zegt ie.
's-Avonds eten we met Dawn en het Canadese stel van vanmiddag. Ik vertel wat we zoal in Frankrijk hebben meegemaakt en wat voor een verschil dat is met hier in Spanje. Hier is het eigenlijk een massa-toerisme geworden waaraan geld verdiend kan/moet worden. Maar de vele ontmoetingen met mensen vanuit de hele wereld die allemaal in een heel andere wereld (de Camino) leven, maakt het toch nog steeds heel bijzonder. Er volgt nog een hele discussie over het wapenbezit in de VS, het blijven toch eigenaardige mensen. Men voelt zich veilig met een pistool in huis, ook als ze er helemaal niet mee kunnen omgaan. Op mijn opmerking dat de wapenindustrie er belang bij heeft dat de angst er goed in blijft bij iedereen, wordt verbaasd gereageerd!

Maandag 7/10: naar Ribadiso da Baixo, 26 km.
Het is heel onrustig op onze kamer, de hele nacht lopen mensen heen en weer naar het toilet. Het lijkt erop dat er enkelen ziek zijn. We hebben het stapelbed naast de deur, dus niet de rustigste plek.
Even na half 8 gaan we op pad, nog lekker donker. Maar we zijn niet de enigen en gezamenlijk vinden we de weg. Een rustige dag, weinig te melden. In het begin is het nog bewolkt, later schijnt de zon weer volop. In O Cebreiro vertelde een Spanjaard dat de route door Galicië het mooiste van de hele Camino is, en hij heeft gelijk. Ook vandaag weer door prachtige natuur.
Rond half 3 zijn we in Ribadiso. Zojuist hebben we even wat gegeten en een biertje gedronken met Dawn en Warner. Vanavond gaan we ook met hen eten.

Groetjes uit een nog steeds heerlijk en zonnig Noord-West Spanje. We hebben nog ongeveer 40 kilometer te gaan!
Hennie en Fons.

• 07 Oktober 2013 - 19:23

Frans En Tineke:

Hallo luitjes,

Wat boffen jullie toch met het weer, en een leuk verslag nu nog maar 40km. en dan hebben jullie het gehaald, geweldig iedere dag kijken we of er weer nieuws en ja hoor,
    We zullen dat wel missen ! Vanavond kijken we de serie van Santiago de Compostela dat is erg leuk en
    denken we aan jullie,
    Fijn dat alles goed met jullie gaat gezond en wel, als ik zo dit verslag lees zit het niet bij iedereen mee,
    geniet ervan de laatste kilometers.
    groetjes Frans en Tineke

• 07 Oktober 2013 - 19:33

Gerard Van 't Hoff:

Peregrinos,

Jullie beginnen morgen aan de laatste twee loopdagen. Dan is het onderweg zijn afgelopen.De waardevolle ontmoetingen zijn er dan niet meer.Onze ervaring is dat als jullie straks thuis zijn, er talloze momenten zijn dat je aan de camino denkt en al de ervaringen samen met elkaar kan delen. Het is een bijzondere periode in jullie leven wat ze je niet meer afnemen.Dit is rijkdom.
    Straks het aankomen in Santiago. Ook mooi. Alle rituelen ondergaan.Geniet er van.
    Nog twee fijne loopdagen.
    Wij hebben de laatste weken, dagelijks jullie mooie verslagen gevolgd. Zo hebben we onze camino weer herbeleefd. Mooi. Bedankt.
    Buen Camino
    Groet,
    Anneke en Gerard

• 07 Oktober 2013 - 19:56

Henk:

Hoi Fons en Hennie

Niet te geloven . Jullie zijn alweer op de mail.
    Leuk dat jullie nu ook nog weer mooie natuur zien . Dat hadden jullie toch wel vaak ,maar nu is het extra fijn
    om dat op bijna het einde van de reis toch weer extra te hebben.
    Die laatste 40 kilometers draaien jullie je hand niet meer voor om Toch

Nou nog heel fijne dagen en tot mails/ziens

HENK

• 07 Oktober 2013 - 21:26

Tiny Toes:

Zo te lezen nog 40 km Henny en Fonds, ik ga jullie verslagen lekker op me gemak nog even lezen, ben door drukte erniet meer aan toegekomen maar wat een prestatie en het zal ongetwijfeld heel boeiend zijn geweest. Het is een indrukwekend zo Santiago te bereiken en geniet daar in de kerk, hij is prachtig, wat zal dat een blij gevoel zijn jullie wens, nou nu ook nog een prachtig onthaal voor jullie hoop ik en tot weer in Heehugowaard.

Groetje van Tiny en uiteraard Roel

• 07 Oktober 2013 - 21:49

Peter En Paula:

.. en dan hoeven jullie nog maar 40 km. Wat zal dat een vreemde gewaarwording zijn, het doel zo dichtbij.
    Geniet van de laatste kilometers. Nog 2 dagen?
    Heel bijzonder.
    We denken aan jullie!

groetje
    Peter en Paula

• 08 Oktober 2013 - 07:22

HAns En Tineke:

Wat gaat het ineens snel nog maar 2 dagen en na vandaag dus nog maar 1 dag.
    Geweldig wat een prestatie hebben jullie geleverd echt bijzonder deze ervaring.

Het lezen van de verslagen is heel erg leuk zo lopen we toch een beetje met jullie mee vanuit onze stoel.

Ga nog lekker genieten van de laatste dagen met nog een bijzondere afsluiting voor de boeg.
    Hou alles vooral heel en kom weer gezond thuis.

groetjes en tot gauw.
    Hans en Tineke

• 08 Oktober 2013 - 13:38

Ab En Tiny:

Hallo Fons en Hennie

De laatste 40 km dus nog 2 dagen lopen?
    Wat zullen we het gaan missen de verslagen van jullie , maar ik denk
    dat jullie ook het contakt met de lopers en belevenissen zullen missen.

Geniet nog van de laatste dagen en het mooie weer, en we wensen jullie een goeie
    terug reis.
    Je zal wel blij zijn om de kinderen en kleinkinderen te zien!

heel veel groetjes en tot ziens of horens

Ab en Tiny

• 08 Oktober 2013 - 14:34

Elly :

Hoi Fons en Hennie,

Ik wilde jullie toch nog even succes wensen voor de laatste km. Zal best vreemd zijn als straks de eindbestemming is bereikt. Geniet ervan ! Tot de 26e ! Erg benieuwd naar alle verhalen die jullie nog niet geplaatst hebben.
    Liefs Elly