Trabadelo - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Trabadelo - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Trabadelo

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

01 Oktober 2013 | Spanje, Trabadelo

Hallo allemaal, hier weer even het belangrijkste nieuws van de laatste twee dagen.

Zondag 29/9: Molinaseca.
We zitten in een heerlijke herberg; ruime kamers, goede douches, een bar, een gezellig terras. Het is hier goed vertoeven. We drinken wat op het terras, later drink ik nog een biertje met Dawn. Om half 8 gaan we hier aan tafel, gezamenlijk eten. Aan onze tafel zitten weer verschillende nationaliteiten, 3x Duitsland, 1x Hongarije, 2x USA, 1x Australië, 1x Estland en 2x Nederland. De man uit Estland sliep gisteren ook bij ons op de kamer, hij maakt een wat zonderlinge indruk. Het is gezellig, het eten is prima.

Maandag 30/9: naar Cacabelos, 23 km.
Het is zeer stil op de kamer, pas rond half 7 begint het eerste gestommel. We ontbijten eerst even rustig beneden, dat kan al vanaf kwart over 6. Ze weten hier wat een pelgrim nodig heeft. Even na half 8 gaan we op pad, het is droog, dus heel wat beter weer dan gisteren. Nog wel donker. Wellicht daardoor missen we een gele pijl en blijven we langs de weg lopen. Die gaat naar Ponferrada dus zo komen we er ook. Even verder kruist het pad de weg en komen we toch weer op de goede route. Soms moet je een beetje geluk hebben.
Even na 9 uur zijn we in Ponferrada, we hebben zo'n 8 kilometer gelopen en het is tijd voor een kopje koffie. Thuis drinken we nooit zo vroeg koffie maar hier gaat het allemaal heel anders.
Er dreigt materiaalpech, een naad van de schoen van Fons laat los. We vragen naar een schoenmaker, die is hier wel maar gaat pas om 10 uur open. En dat moet je dan altijd maar weer afwachten. Dat doen we niet, we leggen een provisorisch verband aan om de schoen. Ik zal er eens een foto van maken, het valt namelijk wel op. Of het ook helpt???
We gaan verder. In Fuentes Nuevas zien we ineens Caroline uit Australië zitten, die hebben we ruim 2 weken geleden uitgebreid gesproken. Ze heeft wat problemen met haar voeten, is met de trein van Burgos naar León gereisd, en verbaasd dat ze ons hier al weer ziet.
Het wordt warm, we lopen in korte broek en T-shirt verder. Het laatste stuk gaat door wijngaarden, een mooi gebied. De zware dag van gisteren begint echter z'n tol te eisen en we zijn blij als we rond 2 uur in Cacabelos zijn.
We slapen hier in de gemeenteherberg, heel speciaal. Rondom een oude kerk staat een muur en langs die muur hebben ze 35 houten cabines gebouwd, elk met 2 bedden. We hebben dus weer een privé-slaapkamer(tje). Dawn en Hori (Japan) slapen hier ook, later komt Caroline ook nog aanlopen. We drinken wat met Dawn op een terras in het dorp. Hij heeft vanmiddag uitgebreid geluncht en gaat niet mee uit eten, zo eten we weer eens met ons tweetjes.

Dinsdag 1/10: naar Trabadelo, 17 km.
Het heeft vannacht veel en hard geregend. We slapen uit, even na 8 uur gaan we op pad, regenkleding aan. Gisteravond hebben we besloten om het vandaag even wat rustiger aan te doen, 13 of 17 kilometer staat op de planning. Na ruim een kilometer kunnen we ergens ontbijten, dat hebben we gisteren gehoord. We lopen weer veel door wijngaarden, de druivenpluk is hier trouwens begonnen. Het gaat er wel veel kleinschaliger aan toe in vergelijking met de Champagne-streek waar we destijds doorheen liepen tijdens de druivenpluk. Rond 10 uur zijn we in Villafranca del Bierzo, een mooi dorp. Maar het is regenachtig en grijs, mooie foto's lukt niet zo gemakkelijk. We gaan verder, regen en zon wisselen elkaar af. Dat betekent dus regenjack aan en uit. In zo'n geval is een poncho wellicht wat makkelijker maar die hebben we lekker thuis gelaten.
Rond half 2 zijn we in Trabadelo, even een beetje rust. We slapen weer in een herberg, tot nu toe valt dat allemaal best mee. 4 stapelbedden in een kamer, Caroline slaapt hier ook. Ik hoor zojuist dat hier verderop een goed restaurant is met een Nederlandse eigenaresse, daar gaan we straks eens even kijken.

Zo, dat is het voor nu. Vrij rustige dagen dus. Ik probeer meteen even de foto's te plaatsen, dan zijn we weer helemaal bij.
Ondertussen hebben we nog ruim 170 kilometer te gaan, normaal gesproken nog 8 dagen. Morgen een zware dag, de klim naar O Cebreiro. Van 600 meter naar iets meer dan 1300 meter.
Groetjes uit een zeer wisselvallig Noord-West Spanje,
Hennie en Fons.

• 01 Oktober 2013 - 16:08

Bert Kaan:

We zagen gisteravond een uitzending op de TV waarin pelgrims werden geïnterviewd tijdens storm, regen en dodelijke vermoeidheid, kale vlakten etc. Wat een doorzettingsvermogen en geduld moet je toch hebben! Nog een paar dagen gelukkig voor jullie. Wat schrijven jullie een leuke verslagen! Sterkte in de komende dagen en tot snel ziens.
    Groet Bert

• 01 Oktober 2013 - 17:31

Frans En Tineke:

Hallo Fons en Hennie,
    Gisteren weer het volgende deel vanSantiago del Compestella.
    Wat een uithoudingsvermogen en discipline heb je nodig, geweldig.
    Maar jullie moeten nog, relatief gezien, een klein stukje.
    Dat halen zeker wel, wat zal dat geweldig zijn.
    Groetjes Tineke en Frans

• 01 Oktober 2013 - 23:24

HENK:

Hallo Stoere pelgrims
    Wat leuk dat jullie zo ver komen. Ik had er ook niet aan getwijfeld hoor/
    Jullie maken wel heel veel mee soms Geweldig toch ?
    Zo veel verschillende nationaliteiten en dus ook zoveel verschillende mensen.
    Nog heel veel sterkte de laatste kilometers Hoeveel nog ?
    Groetjes van zwager HENK

• 02 Oktober 2013 - 08:21

Cora:

Hallo reizigers het eind is nog niet in Zicht maar komt er aan leuke verslagen en mooie foto,s ik hoop vdat het weer nog even meewerkt. gr Cora

• 02 Oktober 2013 - 14:27

Elly:

Hallo Fons en Hennie,

Jullie eindbestemming komt steeds dichterbij. Wat een ervaring maar zonder een groot doorzettingsvermogen redt je het niet. Grote klasse hoor. Hopelijk wordt het weer wat droger.
    Liefs Elly

• 02 Oktober 2013 - 14:30

Anneke :

Hoi Peregrinos.Wat doen jullie het super goed.Ondanks vele blaren dan moet je echt af zien.
    leuk om te lezen en de foto's te zien.We lopen met jullie mee.(alleen niet in de regen)Jullie krijgen nog een hoge berg maar met prachtige uitzichten.Nog bijna een week en dan hebben jullie Santiago bereikt.Gaan jullie lukken.!!!!!!Geniet van alle mooie dingen om jullie heen.Succes.Anneke

• 02 Oktober 2013 - 15:18

Mark Waumans:

Hoi pap en mam,

Jullie gaan lekker lees ik. Goed!

Veel plezier!

Grt
    Mark

ps. doet de schoen het nog?

• 02 Oktober 2013 - 17:01

Frans En Janny:

Hoi Peregrinos.

Nog even volhouden zou ik zo zeggen
    Jullie krijgen inderdaad nog een aardig bergje, maar daar maken jullie je niet meer sappel over denk ik zo
    Ben benieuwd naar je schoenmakers kunsten, wist niet dat je ook nog handig was (haha)
    Hopelijk blijft het weer meewerken, want dat scheelt een slok op een borrel.
    Zet hem op

gr