In de Ardenen. - Reisverslag uit Bourseigne-Neuve, België van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu In de Ardenen. - Reisverslag uit Bourseigne-Neuve, België van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

In de Ardenen.

Door: Hennie en Fons

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

12 September 2009 | België, Bourseigne-Neuve

Eindelijk weer eens een mogelijkheid om te internetten, in de bibliotheek van Gedinne. Dat valt niet altijd mee. Of er is geen faciliteit, of we hebben geen tijd, of het werkt niet goed zoals in de jeugdherberg in Namen. Dat zal de komende tijd wel vaker gebeuren, via korte SMS berichtjes zullen we proberen jullie op de hoogte te houden.

De afgelopen week:

6 september: van Tienen naar Enines, 22 km.
Via een oude spoorlijn, omgebouwd tot wandel-/fietspad naar Enines gelopen, lekker rechttoe rechtaan. Onderweg in een café koffie gedronken, toen bleek dat we inmiddels de Belgische taalgrens gepasseerd waren. Het landschap wordt wat glooiender, maar wij hebben daar niet zoveel last van want de oude spoorlijn loopt lekker vlak.

7 september: van Enines naar Namen, 27 km.
Over dezelfde spoorlijn verder naar Namen. In Namen was het even zoeken naar de Maas. In een cafeetje koffie gedronken en daar bleek dat het hotelletje dat we hadden gereserveerd, nog 5 kilometer lopen was. Op zich niet zo erg, maar het was wel de verkeerde kant op. Dat betekent dat dit er de volgende dag ook weer bijkomt, en dat werd ons even te gek. Diverse belletjes gepleegd, maar we konden nergens terecht. En toen dachten we ineens aan de jeugdherberg, die ligt hier aan de Maas, en mooi op de route naar Dinant. We konden nog lid worden, en kregen een zespersoonskamer voor ons tweeën met uitzicht op de Maas. Dat kon slechter!

8 september: van Namen naar Dinant, 28 km.
Hele route langs de Maas gelopen, op het oude jaagpad. Schitterend! Nog een keer een abdij [Abbaye Notre-Dame de Leffe) geprobeerd. Ieder op een aparte kamer, 18.30 uur het avondgebed, 19.00 uur eten, 20.30 uur het nachtgebed.
Op advies van Piet en Dineke hadden we alle gebeden geoefend, maar hier bleek alles in het Frans te gaan, konden we nog niet lekker meedoen!
Toen de gastenpater ons via allerlei gangen en deuren naar onze kamers bracht, zei Hennie "als we dat straks nog maar kunnen vinden", waarop de pater zei: "als je vanuit Alkmaar Leffe kan vinden, moet dit zeker lukken!"
De sfeer in deze abdij was beslist warmer: na het nachtgebed wensten alle [10) paters ons een goede nacht en 's-morgens stonden we met z'n allen af te wassen.

9 september: van Dinant naar Gendron, 19 km.
Rustig vertrokken, eerst nog even langs de Maas. In Anseremme koffie gedronken en gevraagd of we langs de Lesse in Gendron konden komen. Geen probleem! Het was een hele mooie route, totdat....we niet verder konden. Onder prikkeldraad door en verder op de weg, brug over en aan de andere kant van de Lesse verder, totdat....het pad bij de Lesse eindigde. Dus: Fons wandelschoenen uit en op sandalen met de wandelstokken door de Lesse [water tot kniehoogte) op verkenning om te kijken of het pad aan de andere kant verder ging. Dat was zo. Dus: terug, rugzak en wandelschoenen halverwege gebracht, terug, samen met Hennie naar de overkant [Fons droeg rugak en wandelschoenen, dus ook hier nog galant!), tot slot eigen rugtas halverwege opgehaald. Waren we bij elkaar een klein uurtje verder!
Daarna werd het nog flink klimmen, duidelijk te merken dat we in de buurt van de Ardennen komen.

10 september: van Houyet naar Beauraing, 14 km.
In de routebeschrijving stond dat er richting Houyet een hele steile afdaling was over een ijzeren ladder. Het verstand zei dat we dat beter niet konden doen. En toeval of niet, we sliepen op 50 meter van een klein stationnetje en de trein ging naar Houyet, 8 kilometer verder, en dat lag precies op de route die we moesten lopen. Dus dat hebben we maar gedaan. De bossen in, veel stijgen/dalen, klimmen over ongevallen bomen, best pittig allemaal. Op tijd in Beauraing, waar in 1932/1933 Maria zou zijn verschenen aan 5 kinderen. Vlakbij de kapel hebben we een gratis appartement, speciaal voor pelgrims. Hennie vindt dat het er niet uitziet, zo vies, en geen warm water! Uiteindelijk hebben we hier prima geslapen.

11 september: van Beauraing naar Bourseigen-Neuve, 23 km.
Bij de bakker ontbeten en vervolgens op pad naar Marc en Francoise, Charles en Ell komen hier ook naar toe. Marc en Charles zijn oud collega's uit Hodon tijdperk. Rond 15.30 uur waren we hier en we houden nu twee dagen rust. Maandag gaan we weer verder.

• 12 September 2009 - 15:23

HENK:

jullie maken nog eens wat mee zeg.
    Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen , in het echt zou ik er niet aan beginnen maar nu wel
    Veel plezier en sukses hoor. Groeten van DE zwager

• 12 September 2009 - 16:46

Milada:

Respect!
    Het wordt steeds spannender met al die hindernissen. Straks lezen we nog dat jullie al tijgerend bij de plek van bestemming zijn aangekomen ;-)
    Maar alle gekheid op een stokje, vind het echt superknap van jullie.
    Ondertussen staan wij weer wijn te drinken op Culinair! Iemand moet het doen he. Rustig aan hoor, doen we.
    Succes weer morgen met de tocht der tochten.
    Liefs

• 12 September 2009 - 21:07

Tineke:

Hey Fons en Hennie, wat gaat het goed zeg. ik blijf het erg knap vinden en leuk om het op afstand te volgen. Hou vol en heel veel succes met alles jullie bijzondere reis. groet van ons allen.

• 13 September 2009 - 08:45

Linda:

Goed hoor!! En nu even genieten van 2 dagen rust bij jullie vrienden daar. Geniet ervan en veel plezier bij ze samen met Charles en El.
    Liefs Linda

• 13 September 2009 - 10:10

Hans En Janny:

Wij zijn weer thuis en hebben het erg lekker gehad op vakantie. Heerlijk uitgerust.
    Als wij dan jullie verhaal lezen, kunnen we alleen maar zeggen pluim hoor. Hou vol en sterkte.
    Groetjes Hans en Janny

• 13 September 2009 - 14:25

Francis Bram:

Leuk als ik zo lees hoe de route naar Gendron is verlopen.
    Ome Fons blijft gewoon altijd galant.
    Vandaag nog even lekker uitrusten en dan morgen weer fit op pad.
    Ik heb maandag mijn 2e kuur gehad en voel me eigenlijk nog steeds goed.
    Ook gewoon leuk om alle reacties van de anderen te lezen.
    Ga vol goede moed verder is het weer ook nog lekker??

Groeten Bram en Francis

• 13 September 2009 - 19:38

Gerard:

Een echte galante man had Hennie op de rug naar de overkant gebracht. Deden al die echte mannen vroeger in de film ook.

• 14 September 2009 - 17:33

Piet En Dineke:

Jullie maken wat mee zeg. Het is natuurlijk best spannend als je niet weet hoe het pad verloopt en dat je dan nog wat extra "kilometers "mag" maken. Wij hebben vorig weekend ook een wandelingetje gemaakt op Texel van 24 kilometer. Dat was maar 1 dag en jullie doen dat iedere dag. Nou petje af hoor. Ging het wel weer na de rustdagen. Nu dus maar weer iedere dag "voetje voor voetje"

• 14 September 2009 - 18:44

Ninja:

Bij het lezen van jullie verslag, zag ik het helemaal voor me, moest eigenlijk wel een beetje lachen om dat geploeter. Op dat moment was het voor jullie wel spannend natuurlijk. Zo maak je nog eens wat mee. Nog veel succes met jullie wandeling. Don en Ninja