St-Jean-Pied-de-Port (2) - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu St-Jean-Pied-de-Port (2) - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

St-Jean-Pied-de-Port (2)

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

03 September 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

We zitten nu nog in St-JPdP. Gisteren zijn we bij een dokter geweest, Fons heeft een ontstoken scheenbeen en kreeg het advies om 1 of 2 dagen rust te nemen. Ze heeft ook ontstekingsremmende medicijnen voorgeschreven en de blaren behandeld. Dus vandaag niet lopen, uiteindelijk gaat de gezondheid voor alles. Het is wel slikken hoor als je iedereen weg ziet gaan. We hebben nu wel alle tijd om ons verslag bij te werken, zojuist foto's geplaatst bij de vorige verslagen.

Een overzicht van de laatste dagen.

Zaterdag 31/8: Mauléon-Licharre.
's-Avonds eten we gezellig met Angelika en Renate in een restaurant. Een pelgrimsmenu van 4 gangen voor 12 euro, dat is te doen. Zij lopen elk jaar zo'n 10 dagen een deel van de Camino, al 10 jaar lang. Gezellig met toch ook wel weer wat emotionele gesprekken. bijzonder toch met wildvreemde mensen.

Zondag 1/9: naar Saint-Just-Ibarre, 22 km.
Om 7 uur haal ik even stokbrood, we ontbijten met z'n vieren. Angelika en Renate zingen het Hallelujah voor ons, heel mooi. Ze gaan hier eerst naar de kerk en dan pas lopen, we zien elkaar dus niet meer en nemen afscheid.
In Ordiarp drinken we even koffie in een simpel barretje, tijd om ook even wat notities te maken. Als je dat niet elke dag doet, weet je echt niet meer wat er gisteren gebeurd is. Na Ordiarp moeten we flink klimmen, heel geleidelijk over een asfaltweggetje. Uiteindelijk zitten we op zo'n 600 meter hoogte. We lopen continu door de koeienvlaaien. Koeien lopen hier overal rond, de bellen zijn van ver te horen. Het valt niet mee om een mooi schoon lunchplekje te vinden, we hebben natuurlijk wel een prachtig uitzicht. De afdaling is heel steil, als het veel regent moet dit levensgevaarlijk zijn. We zijn blij dat we wandelstokken mee hebben, die zijn hier hard nodig.

Maandag 2/9: naar St-Jean-Pied-de-Port, 20 km.
Dit is de verzamelplaats voor veel pelgrims om de Pyreneeën over te steken. We zijn een uurtje onderweg, lopen op een rustig weggetje en willen linksaf een pad in als een oud mannetje ons aanspreekt. Hij adviseert ons gewoon de weg te volgen, dat is veel makkelijk dan het geklim door het bos. Dat doen we en dat loopt uiteindelijk goed af. In St-Jean-le-Vieux drinken we koffie en eten we wat. Binnen een kwartier zien we 8 pelgrims voorbij lopen, een voorbode wat ons te wachten staat. Rond 2 uur zijn we in St.JPdP, het is hier eigenlijk een gekkenhuis met pelgrims, het krioelt ervan. Overal gites en onderkomens voor pelgrims, het stadje leeft ervan. Wij slapen in l'Esprit du Chemin (ze hebben een website), hier kunnen 18 pelgrims slapen. We hebben niet gereserveerd en er zijn nog 2 plaatsen beschikbaar. We doen wat boodschappen, gaan om half 7 naar de dokter waar we lang moeten wachten. Uiteindelijk zijn we pas rond 8 uur terug en hebben daardoor het voorstelrondje van iedereen gemist. Verschillende nationaliteiten, Fransen, Ieren, Canadezen, Duitsers en Nederlanders. Al met al heel bijzonder hier.

Wederom de groeten aan iedereen en tot de volgende keer.

• 03 September 2013 - 12:07

Henk:

Hoi Hennie en Fons
    Wat een tegenvaller weer nu je die problemen hebt met je been.
    Rust goed uit hoor. Je hebt ze (hopelijk)nog lang nodig Om verder te komen.
    Wel jammer dat jullie de twee zangeressen nu kwijt zijn ,maar wie weet wat jullie straks nog weer tegenkomen.

Heel veel sterkte nu en voor straks toch ook weer veel wandelplezier.

HENK

• 03 September 2013 - 13:19

Frans En Tineke:

Hoi fons en hennie
    Gelukkig dat je een arts heb gevonden rust maar goed uit jullie hebben nog heel wat kilometers voor de boeg
    Jammer dat jullie leuke pelgrimsvrienden verder hun weg zijn gegaan maar je komt weer andere vrienden tegen sterkte fons en hennie
    Ps.we volgen ook op t.v. een documentaire van pelgrims naar santiago en dan denken we aan jullie
    Liefs tineke en frans

• 03 September 2013 - 14:15

Niels En Yvonne:

Wat een narigheid om een ontstoken scheenbeen te hebben.
    Blij dat je medicijnen van de dokter gekregen hebt en we hopen dat je je over twee dagen weer zodanig
    voelt dat jullie verder kunnen.
    Twee dagen rust voor de klim over de Pyreneen is misschien ook zo gek nog niet.
    We leven met jullie mee.

Groetjes,
    Von en Niels

• 03 September 2013 - 15:02

Frans Kuijpers:

Hoi Fons een Henny,

Jullie hebben toch wel meegezongen hoop ik?
    Fons kon vroeger al heel pittig zingen.
    Zonde dat de gezondheid het even laat afweten man, maar wellicht 1-2 dagen en dan gaan jullie weer.
    Geniet er van

gr
    Frans/Janny

• 04 September 2013 - 20:30

Loes En Theo:

Wat vervelend zo met een ontsteking. Hopenlijk kunnen jullie na een paar dagen weer verder. En al die andere nationaliteiten ontmoeten is toch wel speciaal.
    Succesvolle voortzetting.
    Loes en Theo