Oloron-Sainte-Marie - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Oloron-Sainte-Marie - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Oloron-Sainte-Marie

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

29 Augustus 2013 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

We zijn nu 3 dagen onderweg, het gaat prima. Fons krijgt vandaag zomaar 2 blaren onder z'n rechtervoet maar dat is dan ook het enige. Even kijken of ik een fatsoenlijk verslag kan maken, het is altijd weer even wennen aan het Franse toetsenbord. Foto's volgen later wel, dat kost nu even teveel tijd.
Een overzicht van de eerste dagen.

Maandag 26/8: naar Lourdes.
Niels en Yvon brengen ons naar Schiphol, we vertrekken om kwart voor 6 uit Heerhugowaard. Precies 12 uur later komen we in Lourdes aan. Op Schiphol moeten we bij gate D29 instappen, geen vliegtuig te zien. Toch begint de boarding procedure en vervolgens stappen we in een bus die ons naar het vliegtuig brengt. Dat kan dus ook op Schiphol. De chauffeur weet niet precies waar het vliegtuig staat en bezorgt ons een mooie rondleiding over het Schiphol terrein. Veel vliegtuigen van dichtbij gezien. Uiteindelijk komen we toch bij een toestel van Air France en dat blijkt ook nog het goede te zijn want we komen keurig in Londen aan. Wel met wat vertraging maar dat geeft geen probleem voor de aansluitende vlucht. In Pau moeten we 3 uur wachten op de trein naar Lourdes maar dat weten we dus daar zijn we op voorbereid.
In Lourdes gaan we eerst naar het Office de Tourisme om te vragen naar overnachtingsmogelijkheden de komende dagen, daarna halen we een stempel bij het Informatiecentrum bij de grot. We bekijken de ondergrondse basiliek die we de vorige keer niet hebben bezocht. Even verderop zien we een aantal grote foto's van de overstromingen van vorig jaar en het afgelopen voorjaar. Die basiliek stond toen helemaal onder water, en dat niet alleen. Wat een ravage is dat geweest.
Even voor 9 uur gaan we naar de lichtprocessie. Het carillon speelt het Ave Maria en de klok slaat 9 uur, de processie begint. De gebeden en het Ave Maria maken opnieuw indruk, emoties komen snel naar boven. Het voelt of we hier helemaal niet zijn weggeweest. Een mooi begin van onze tocht.

Dinsdag 27/8: naar Asson, 25 km.
We steken eerst nog wat kaarsjes op in de kapel, om half 9 gaan we op stap. In Saint-Pé-de Bigorre willen we koffie drinken maar alle barretjes (2 stuks) hebben inmiddels definitief de deuren gesloten. Maar bij het OT kunnen we koffie krijgen, uit een automaat, het smaakt prima. We zitten lekker buiten en hebben een mooi uitzicht op het slopen van een oud pand. We lopen veel langs de Gave de Pau, de veroorzaker van de overstromingen, en dat is hier en daar goed te zien. Even verderop is de route zelfs helemaal geblokkeerd en worden we omgeleid via de weg. In Lestelle-Bétharram worden we getrakteerd op een flinke klim, een kruisweg. Bovenop de berg een groot kruis, 2 kleinere kruisbergen ernaast. Tot slot een kapel.
In Asson zitten we in een gite van de parochie, ziet er prima uit. Later komen er nog 3 Italianen, 1 man en 2 vrouwen, die slapen in een aparte kamer. We spreken ze 's-avonds bij de bar/restaurant. Het ene vrouwtje heeft vorige jaar naar Santiago gelopen, nu lopen ze van Lourdes naar Puente la Reina. Die gaan we vast nog vaker zien de komende dagen.
Het was vandaag lekker wandelweer, bewolkt met af en toe een zonnetje, ongeveer 20 graden. Mooie natuur zo langs de voet van de Pyreneeën.

Woensdag 28/8: naar Arudy, 19 km.
Een simpel ontbijtje en rond kwart voor 9 op pad. Na 6 kilometer drinken we in Bruges lekker koffie, daar kunnen we ook wat boodschapjes doen. De Italianen zien we daar ook weer. Ze gaan iets eerder weg dan wij en we zien ze voor ons verkeerd lopen. We schreeuwen een aantal keren en eindelijk horen ze ons, die lopen natuurlijk constant te kletsen! Ze zijn blij dat we ze gewaarschuwd hebben.
Het zijn toch wel pittige klimmetjes af en toe, geen moment is het vlak. Bij Sainte-Colome moeten we van de route af, we vragen daar de weg. Een jongeman haalt een gedetailleerde kaart en legt het ons prima uit.
We slapen opnieuw in een gite van de parochie, in de pastorie. Maar het bevalt ons niet, het is behoorlijk chaotisch. We kunnen niet naar de slaapkamers. Om 7 uur komt de priester en die heeft de sleutel van de deur waarachter de trap naar boven gaat. Douchen kunnen we buiten in een hokje, Hennie past meteen. De priester verschijnt eerder en dan blijken alle slaapkamers al bezet te zijn, wij kunnen nog wel beneden slapen met 2 Duitse vrouwen die gelijktijdig met ons zijn aangekomen. We kunnen hier ook eten, maar niemand weet hoe laat. We besluiten met ons tweeën een terrasje te pakken en ergens samen te gaan eten.

Donderdag 29/8: naar Oloron-Sainte-Marie, 24 km.
We halen broodjes bij de bakker, op een bankje bij de kerk eten we die op. Om kwart voor 8 gaan we op pad, de eerste 2 kilometer over een weg om bij Buzy weer op de route te komen. Af en toe weer lastige paden, klimmen en dalen, veel losse rotsblokjes. Maar zowaar ook hele stukken vlak, dat hebben we tot nu toe nog niet meegemaakt. De zon schijnt meer dan de afgelopen dagen, het is daardoor ook wat warmer. Maar we lopen veel door bos, dus in de schaduw, dat is dan wel lekker. We slapen vanavond in een chambre d'hote en zijn zojuist even bij het OT geweest om te vragen naar overnachtingsmogelijkheden tot Saint-Jean-Pied-de-Port. Die zijn heel beperkt, dus dat zal nog niet meevallen. Internetten hoeven we de eerste dagen helemaal niet aan te denken, wellicht pas in StJPdP.

De groeten aan iedereen.

• 29 Augustus 2013 - 19:14

Francis Kok:

Het is weer een mooi uitgebreid verslag van jullie eerste dagen.
    Wij wensen jullie heel veel plezier, succes en gezondheid voor de komende periode!
    Liefs, Bram en Francis! :)

• 29 Augustus 2013 - 19:31

Frans En Tineke De Jong:

Hallo Fons en Hennie,
    Een mooi verslag en leven weer met jullie mee,
    Jammer dat er geen internet is ,als jullie in ST-J-P-deP zijn dan lezen we met plezier jullie verslag van de komende dagen,
    Heel veel wandelplezier en natuurlijk succes.
    groetjes Frans en Tineke

• 29 Augustus 2013 - 22:29

Henk:

Nou ,Dat begint al pittig zeg.
    Maar Heel goede reis verder en ik hou jullie bij hoor(alleen niet in 't echie)

Sukses HENK

• 30 Augustus 2013 - 08:27

Françoise Et Marc VC:

Heel leuk uw verslag te kunnen lezen.
    Zoals reeds gezegd,... vaart wel matrozen.
    Groetjes

• 30 Augustus 2013 - 11:35

Hans De Boer:

Hoi Fons en Henny,

Oloron St Marie is een deja vue gevoel. Daar waren we 24 mei met dreigende luchten, de eerste regendruppels en de volgende dag in de sneeuw over de Somport. Goed te lezen dat jullie blij zijn met schaduw. Hoe gaat t met de blaren? Het gevecht van jullie is vooral tussen voeten, sokken en blaren. Ik (en Frans ook) denk vooral terug aan een gevecht tussen achterwerk en zadel en de onvermijdelijk zalf die dat lot moest verlichten.
    Wij gaan morgen 2 weken richting Montelimar. Vooral uitrusten, af en toe wat zien en uiteraard mijn racefiets gaat mee.

Groeten en succes,
    Janny en Hans

• 30 Augustus 2013 - 11:37

Charles En Ell:

Goed zo jongelui,jullie zitten weer in het ritme!
    we volgen jullie,.......nee niet op de voet!
    Ell gaat het proberen via haar Tablet,want die heeft ze!
    veel plezier en mooi weer.

• 30 Augustus 2013 - 22:00

Frans Kuijpers:

Hoi Fons en Henny

Jullie zitten al weer aardig in het ritme zo te lezen.
    Of jullie nooit weg geweest zijn. Ik hoop dat de blaren gauw verdwijnen, want dat lijkt me niet echt prettig. Fons zit je de hele winter op Spaanse les en ontmoet je Duitsers, ach ja ce est la vie

Veel loop plezier
    Frans en janny

• 31 Augustus 2013 - 09:24

Anneke:

Lieve ome Fons en tante Hennie,
    wat een "simpele" ansichtkaart met een mens kan doen......., heb ik gisteren ervaren toen ik de post van de mat pakte en uw warme woorden op de achterkant las vanuit Lourdes. Een gedeelde herinnering.
    Heb jullie verhaal op deze site weer gelezen en verheug me op het vervolg.
    Lieve groet,
    Anneke

• 31 Augustus 2013 - 16:45

Ab En Tiny:

Hallo Fons en Hennie

Leuk om alweer zo snel een uitgebreid verslag van jullie te lezen.
    Niet zo heel warm om te lopen lees ik wel blaren dat valt een beetje tegen zo in het begin
    W blijven jullie volgen ,en wensen jullie veel wandel plezier.

groetjes Ab en Tiny