Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

09 Oktober 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo allemaal, vanmiddag rond half 2 stonden we voor de kathedraal hier, het eindpunt van de tocht. Even het laatste nieuws.

Dinsdag 8/10: Pedrouzo-Arca.
We gaan wat eten en drinken op een terras. We praten een tijdje met een Nederlandse vrouw uit Delft. Zij heeft de Camino del Norte gelopen en vond dat erg zwaar. 's-Avonds eten we weer met Dawn, Katerine en Lizz. Hori (uit Japan) zijn we al vaker tegengekomen en gaat ook met ons mee. Als we klaar zijn met eten komt Warner nog even langs, hij heeft gezocht maar kon ons niet vinden. Hij vertelt schitterend over de Camino Highway zoals hij de Camino Frances noemt.

Woensdag 9/10: naar Santiago de Compostela, 20 km.
Het is al vroeg onrustig. Warner slaapt naast ons en is bezig met inpakken. Ik kijk hoe laat het is, kwart over 5! Uiteindelijk staan we om kwart voor 7 op, ontbijten weer in een barretje en gaan rond half 8 op pad voor de laatste 20 kilometer. Het is nog donker, helemaal als we al meteen in een dicht bos terecht komen. Dan is een lichtje echt wel nodig.
Het is toch wel raar deze laatste kilometers, af en toe loop ik met een brok in m'n keel. Hennie heeft dat niet, die had dat meer onderweg als we in een kerk zaten. We komen een groepje tegen. "Argentina", roept een van de vrouwen. Als ik zeg dat we uit Nederland komen, roept ze meteen "Maxima". Ze spreken alleen Spaans en vertellen dat ze alleen vandaag lopen, 20 kilometer naar Santiago. Ik snap er niets van, je komt toch niet voor een dag helemaal uit Argentinië? Het duurt even maar uiteindelijk begrijp ik dat ze op een religieuze rondreis door Europa zijn. Ze zijn in Lourdes geweest, hebben de kathedraal in León bezocht en lopen nu dus naar de kathedraal in Santiago. En zo komt de Spaanse les opnieuw van pas.
Er lopen niet zo heel veel pelgrims gelijk met ons op, die lopen waarschijnlijk voor of achter ons. Rond 11 uur krijgen we de buitenwijken van Santiago in zicht, het duurt dan nog een uur voordat we in het centrum zijn. We lopen eerst binnen bij de huiskamer van de Lage Landen. Wim en Dinie, vrijwilligers hier, ontvangen ons met lekkere soep en een kopje koffie. We kunnen hier ook de terugreis regelen, dat doen we meteen.
Na zo'n anderhalf uur stappen we weer op voor de laatste paar honderd meter naar de kathedraal. Dat is toch wel een bijzonder en emotioneel moment om hier te staan na bijna 2800 kilometer te hebben gelopen.
Er zitten, liggen en lopen heel wat pelgrims, al of niet in groepjes. We komen wat bekenden tegen, omhelzen elkaar. Iedereen is toch wel blij en trots dat ze dit hebben bereikt.
We gaan naar het pelgrimsbureau voor onze Compostella, een oorkonde dat je te voet of per fiets Santiago de Compostela hebt bereikt. We hebben geluk, het is niet druk en we hoeven niet lang te wachten. Als we weggaan, zien we Dawn in de rij staan. Ook een Amerikaans stel die we onderweg vaak zijn tegengekomen. Iedereen is blij maar het is ook een beetje dubbel, het is nu echt afgelopen!
We sturen een SMS-bericht naar onze kinderen, opnieuw met een brok in m'n keel. Dan zoeken we ons pension op, voorlopig geen pelgrimsherberg meer!

Vrijdag gaan we met de bus naar Porto, dat is 3-4 uur rijden. Vanuit Porto vliegen we rechtstreeks naar Amsterdam, rond kwart voor 7 landen we daar. Als we thuis zijn volgt nog een verslag van de laatste dagen hier in Santiago de Compostela.
Voor nu bedankt voor alle belangstelling en reacties. Dat was altijd leuk om als eerste te lezen.
Groetjes,
Hennie en Fons.

• 09 Oktober 2013 - 17:25

Elske En Daniel:

Wat ontzettend gaaf om te lezen dat jullie het gehaald hebben! Van harte gefeliciteerd met de prestatie; petje af! We hebben heel erg meegeleefd met jullie avonturen. Het zal wel even wennen zijn om weer in het koude kikkerlandje te zijn straks, maar jullie hebben een ervaring die niemand jullie meer afneemt! Liefs van ons

• 09 Oktober 2013 - 17:30

Frans En Tineke,:

GEFELICITEERD FONS EN HENNIE,
    Gefeliteerd in hoofdletters, dat hebben jullie zeker verdiend.
    Ook was net iets te doen op mijn tablet en toen kwam je bericht binnen.
    Ik riep meteen tegen Tineke "een bericht van Fons en Hennie".
    Geweldig wat een ervaring en ik ken jou niet Fons met een brok in de keel.
    Maar ik kan mij daar iets bij voorstellen na 2800 Km.
    Wij zijn zeker benieuwd naar de laatste foto's uit Compostella en jullie euforische belevenis
    op het plein.
    GEWELDIG en we spreken elkaar gauw in Nederland bij ons of bij jullie.
    Goede reis terug en wij moeten afkicken zonder jullie reisverslagen.
    Groetjes Frans en Tineke

frans janny

• 09 Oktober 2013 - 18:03

Charles En Ell:

Mooi werk jongelui!

Van harte gefeliciteerd met die prachtige prestatie.

We hebben een afspraak en dan gaan we nog fff lekker nakaarten, dat zullen jullie nog heel
    wat keren moeten doen!

Goed verblijf en terugreis

Groeten Charles en Ell

• 09 Oktober 2013 - 18:41

Peter En Paula:

Groots!! wat een prestatie! Ik weet zeker dat we dat jullie niet nadoen!
    We komen graag een keer de details aanhoren en de foto's bekijken.
    Eerst maar even genieten van Santiago en dan thuis weer van de kinderen.

Groetjes Peter en Paula

• 09 Oktober 2013 - 19:13

Linda:

Super!!!!!! Geweldig dat jullie dit samen zijn begonnen en ook samen hebben afgemaakt. Geniet nog even daar. Wij kijken uit naar vrijdag!
    Liefs van ons 6

• 09 Oktober 2013 - 19:57

Ninja:

Geweldig, wat n belevenis en wat heeft t allemaal met jullie gedaan!? We zijn trots op jullie!
    Liefs ook van Don, Ninja

• 09 Oktober 2013 - 20:07

Uschi:

Hallo kanjers,

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!!!

Wat moet het toch een bijzondere ervaring voor jullie twee zijn om 2800 km samen LOPEND puur op eigen kracht onder ontberingen om nu eindelijk dit einddoel te bereiken!
    Nu eerst maar alles op je in laten werken!
    Alvast een prettige terugreis!

Liefs en groetjes,
    van Fred en Uschi

• 09 Oktober 2013 - 20:50

Milada:

We zijn supertrots op jullie!
    Goeie terugreis en tot heel snel.
    Liefs van ons.

• 09 Oktober 2013 - 21:25

Gerard En Anneke Van 't Hoff:

Peregrinos, Hennie en Fons,

Klasse. Van Harte Gefeliciteerd met deze prestatie/ 2800 km tot een goed einde gebracht.Vele ups en ook downs meegemaakt. De camino is geen gemakkelijk wandeltochtje. We hebben het in jullie verslagen kunnen lezen.Toch doorgezet.
    Aankomen in Santiago is de kroon op deze tocht.
    De laatste loopdag is ook een bijzondere dag. Je gaat straks aankomen ,hoe zal dat zijn?
    Je denkt terug aan wat er allemaal is gebeurt tijdens de tocht. Emoties zijn er ook bij jullie bovengekomen en er is ook wel een traantje weggepinkt.Bij ons was dat ook zo.
    Nu al de rituelen ondergaan zoals:
    Foto's maken voor de kathedraal
    ,Het ophalen van de compostella,
    Het bijwonen van de mis en misschien getuige zijn van het slingeren van het wierrookvat door de kerk.
    Eten bij Manola?Speciaal pelgrimsrestaurant.
    Het eten van Pulpo met riberowijn.
    Helaas ook het afscheid nemen van alle medepelgrims.
    Gevoelens van vreugde en tevredenheid.
    Geniet van dit alles. Nog een paar fijne dagen en we spreken elkaar weer in Heerhugowaard.
    Groeten,
    Anneke en Gerard

• 09 Oktober 2013 - 21:36

Hans En Janny:

Hoi henny en fons,
    Gefeliciteerd, blij er te zijn?
    Wat vonden jullie van SdC was het een climax? Of toch gewoon een eindpunt met veel tourisme en een mmooie kathedraal.

Groeten,
    Hans en janny

• 09 Oktober 2013 - 21:50

Henk:

FANTASTISCH hoor VAN HARTE GEFELICITEERD met het behaalde succes.

Hennie, jij staat ook stralend in compostela bij dat monument ( terecht hoor)

Ook ik ben trots op zulke familieleden.

Prettige dag in Compostela en tot ziens in ons OOK mooie HOLLAND

HENK

• 09 Oktober 2013 - 21:54

Paul En Gerda Schimmel:

Fons en Henny,

Natuurlijk is een felicitatie op zijn plaats voor jullie imponerende wandeltocht. In le Puy moesten wij 2 weken terug nog aan jullie denken omdat daar ook een startpunt is naar Santiago de Compostella en daar toevallig ook nog eens een 63 km lange hardlooptocht gaande was naar hooh gelegen heilige punten en dit alles in het tekenen van St. Jacob. Misschien iets voor de volgende uitdaging?

Geniet van deze dag, jullie aankomst. Wij hebben van onze fietstocht ervaren dat de aankomst, het bereiken van jullie einddoel, het eerste zicht op de puntjes van de kathedraal, het hele gedoe er omheen de echte emoties losmaakt. De volgende dag is het effect al veel minder als je nog eens bij de kathedraal gaat kijken. Je hoort er niet meer bij, het zijn degenen die dan aankomen die de show stelen.
    Geniet ervan. Een gezamelijke ervaring welke niemand je meer afneemt. Proost!

• 09 Oktober 2013 - 22:15

Koos Pancras:

Gefeliciteerd Fons en Henny,
    Met het bereiken van deze indrukwekkende stad. Wat een reis hebben jullie erop zitten. Wat een ontmoetingen. Wat een indrukken. Fons, het moet voor jou af en toe afzien zijn geweest met telkens die terugkerende blaren.
    Ik las vanmiddag alle verslagen vanaf Lourdes, want ik heb gewoon teveel aan andere dingen gedacht en niet vanaf eind augustus jullie tocht gevolgd. Nu begrijp ik wel, dat het genoeg is geweest.
    Bedankt voor de heldere verslaglegging. Ik kreeg zelf weer déjà vu's bij de beschrijvingen van herbergen en pelgrimsontmoetingen.
    Aardig om te bespeuren, dat jullie ook zo'n groot verschil ervaren tussen de chemin door Frankrijk en deze camino door Spanje met voor- en nadelen.
    Geniet nog lekker van deze eindzege ginds!
    Tot ziens op de Spaanse les, Fons!
    Koos

• 09 Oktober 2013 - 22:17

Frans Anink:

Fons y Hennie,

Felicitaciones por su exitoso y especial camino.
    Tengo una gran admiración, y lo que una hermosa aventura.
    Estamos mirando adelante a su historia en la clase de español semana próxima.

Saludades Frans

• 09 Oktober 2013 - 23:18

Anneke Mays:

Hennie en Fons

Van Harte Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie...super !!!
    Het was ontzettend leuk om jullie zo te volgen.
    Ik wens jullie een hele goede reis terug en Hennie tot snel voor een live verslag.

lieve groetjes Anneke Mays

• 10 Oktober 2013 - 06:59

Hans En Tineke:

VAN HARTE GEFELICITEERD MET HET BEHAALDE RESULTAAT.

Geweildig van een prestatie, ik ben trots op mijn grote broer en schoonzus.
    Geniet nog van de laatste momenten en ik ben erg benieuwd naar de verhalen.

Liefs van ons Hans en Tineke

• 10 Oktober 2013 - 13:42

Ab En Tiny:

Hallo Fons en Hennie

VAN HARTE GEFELICITEERD met het volbrengen van jullie grote tocht,
    een PRESTATIE die niet veel mensen zullen na doen, 2800 kim is niet niets.
    We zullen jullie verslagen gaan missen, daar keken we steeds na uit.

Een hele goeie terug reis, en je ze zal blij zijn om de kinderen en kleinkinderen
    terug te zien.

Heel veel groetjes
    Ab en Tiny

• 10 Oktober 2013 - 14:13

Jacques Van Ewijk:

HET IS VOLBRACHT!!

Jullie hebben het gehaald! Dat is een felicitatie waard. Dus bij deze van twee pelgrims die jullie met belangstelling en ook wel heimwee hebben gevolgd. Zovele momenten van jullie kwamen ons zo bekend voor. We hebben dus menig stuk met jullie, in gedachte, opgelopen.
    En ja! Dan dat moment dat je op HET Plein staat. De voltooiing van een toch wel bijzondere tocht.
    Dit blijft voor altijd in je geheugen gegrift. Koester het!
    En nu weer terug naar Nederland. Weer een hele omschakeling. In ieder geval een goede terugreis gewenst en tot ziens op het Larixplantsoen!

Onze pelgrimshoed af voor jullie!!!

Jacques en Nel van Ewijk

• 11 Oktober 2013 - 09:41

Cobi:

Hoi Hennie en Fons,

Van Harte Gefeliciteerd met het behalen van wel die heel lange wandeling,
    ik heb genoten van jullie verslagen.
    en nu nog een goede vlucht naar kinderen en kleinkinderen.
    Tot ziens,
    Cobi

• 11 Oktober 2013 - 18:38

Anneke:

Lieve ome Fons en tante Hennie,

we hebben zojuist bericht gekregen dat de scan die afgelopen maandag van Rick is gemaakt er hartstikke goed uitzag.
    Gefeliciteerd met jullie enorme prestatie.

De cirkel is rond.

Veel liefs
    Anneke

• 11 Oktober 2013 - 19:02

Tilly:

Hallo Hennie en Fons,

Geweldig wat een prachtige volbrachte wandeltocht. Gefeliciteerd met deze mooie prestatie.
    Ik hoop dat jullie hiervan lang kunnen geniete.
    Welkom thuis!

Liefs Tilly

• 12 Oktober 2013 - 11:32

Ria Bergwerf:

Van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat en welkom thuis!
    Groetjes,
    Ria en Ruud

• 12 Oktober 2013 - 13:45

Elly Schelvis:

Hoi Fons en Hennie,

Gefeliciteerd met het bereiken van SdC. Ik heb heel veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.
    Want het heeft jullie allemaal niet meegezeten. Ik denk dat het ook wel even moet wennen hier in Nederland. De kinderen en kleinkinderen zullen met smart op jullie zitten wachten.. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar de nog niet gemailde verhalen. Tot over 2 weken.

Liefs Elly

• 13 Oktober 2013 - 16:48

Bram En Francis:

SUPER, jullie hebben deze mooie en vermoeiende pelgrimstocht samen helemaal volbracht! Jullie zullen vol zijn van alle verhalen en... nu lekker weer terug naar huis, naar de kinderen én kleinkinderen. We hebben met veel bewondering jullie verslagen gelezen!
    Gr.+xxx-jes Bram en Francis

• 14 Oktober 2013 - 10:58

Marcela Pastor Peralta:

¡Felicidades Fons! Mucho caminar y caminar y por fín han llegado ,¡ muy bien hecho! Ahora a descansar en Holanda, se han ganado un merecido descanso ;-). Nos vemos pronto para que nos cuentes todo lo que has hecho enla clase de español :-D