Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Ponte de Lima

Door: Fons

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

12 September 2015 | Portugal, Ponte do Lima

Is er dan eindelijk een computer met Internet in de herberg, heb ik weer weinig tijd! Ik ga toch alvast maar van start, de rest komt dan misschien morgen.
Hier in Ponte de Lima is een enorm feest aan de gang, het is een gekkenhuis. Bovendien ging de herberg pas om 4 uur open, dus moesten we wachten. Dan duurt het vervolgens een tijdje voordat je bij je bed bent. Vandaar het tijdgebrek want ik wil ook nog even eten met wat anderen.

Woensdag 9/9: van Porto naar Lavra, 24 km.
Ik heb redelijk geslapen in het hostal, met 8 man/vrouw op de kamer. Allemaal jongelui, geen pelgrim, dus ik ben de eerste die eruit gaat. Het is dan 7 uur. Ik moet meteen even goed opletten dat ik niets vergeet. Buiten hangt nog een handdoek (nog niet droog) en in de koelkast liggen joghurtjes en bananen voor onderweg.
Om half 8 staat het ontbijt klaar. Een Amerikaans stel uit de staat New York begint ook vandaag en heeft dezelfde plannen als ik. Zij hebben vorig jaar de Camino Frances gelopen, vonden dat zo'n aparte ervaring dat ze het nog eens dunnetjes willen overdoen. Ik ben benieuwd of ik ze onderweg nog tegen kom.
Even voor 8 uur ga ik op pad. Na de kathedraal ongeveer 200 treden naar beneden en langs de Douro op weg. Rond half 10 een kopje koffie, ondertussen is het gaan regenen. Regenjack aan. Na een tijdje wordt het weer droog, tijd om de handdoek achter op de rugtas te hangen. Dus fungeer ik weer eens als wandelend droogrek.
Al met al is het bijna 11 uur als ik Porto uit ben, even later kom ik in Matosinhos, daar is ook een haven. Een smal straatje met allemaal kleine visrestaurantjes. Overal is de barbecue net aangestoken voor de gegrilde sardientjes maar het is duidelijk nog te vroeg.
Ik kom 4 Duitse meisjes tegen, later nog een Duits stel. Dit stel heeft ook in 2013 de Camino Frances gelopen, net als wij. De route loopt vrijwel de hele dag langs de rivier en later de kust. Een mooi houten vlonderpad, dat loopt lekker licht. Geen zon gezien, wel miezert het regelmatig. Toch is de handdoek droog geworden. Om 3 uur ben ik op de camping in Lavra, daar kan ik slapen in een klein hutje, helemaal voor mijzelf. En dat kost dan 12 euro! Even douchen, wasje doen en even het dorp in. Het miezert dan nog steeds en ik zie verschillende pelgrims aankomen. Terug naar de camping spreek ik één van hen, een Duitser. Hij heeft het heel zwaar, een maatje van hem heeft het onderweg al opgegeven en gaat wellicht morgen alweer naar huis. Ondertussen is het droog geworden en komt er zowaar nog een zonnetjes tevoorschijn. ´s-Avonds eet ik in het restaurant op de camping, deze keer nog alleen.

Donderdag 10/9: van Lavra naar Rates, 26 km.
volgt z.s.m.


Groetjes aan iedereen vanuit een wisselvallig Portugal. Morgen wordt er veel regen verwacht!

  • 13 September 2015 - 13:46

    Tiny Groenemans:

    Hallo Fons,
    Je bent al weer een paar dagen onderweg en fijn dat je ook nog tijd vindt om ons op de hoogte te houden.
    Zoals ik het lees gaat het je goed af ook met je taak erbij (wandelend droogrek) ha-ha.
    Mooi verslag en in gedachten wandel ik met je mee.
    Makkelijk vanuit mijn luie stoel toch.
    Fons,ik wens je succes en geniet van de mensen en de mooie omgeving.
    Groetjes Tiny en Gerard.

  • 13 September 2015 - 15:42

    Frans En Tineke De Jong:

    Hallo Fons,
    Fijn dat het goed gaat met jou,
    We hopen dat het weer beter wordt maar dat zal zeker,
    Bedankt dat je ons op de hoogte houdt want wij genieten ervan heel veel succes,
    Groetjes Tineke Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie en Fons

In 2013 hebben we samen onze pelgrimstocht naar Santiago de Compostela tot een goed einde hebben gebracht. Het was een bijzondere ervaring waar we nog vaak met veel plezier op terug kijken. Ik wil graag nog een keer zo'n tocht maken, voor Hennie is het wel genoeg geweest. Daarom ga ik deze keer alleen op pad. Niet zo lang als de vorige keren, zo'n 3 tot 4 weken. Vanuit Porto wil ik dan de Camino Portugues naar Santiago lopen, een afstand van ongeveer 250 kilometer. Daar vandaan verder naar Finisterre en weer terug naar Santiago, nog eens 200 kilometer. Al met al dus zo'n 450 kilometer wat normaal gesproken in 3 weken te doen is. Alleen op pad, dat zal even wennen zijn, ik ben benieuwd.

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 92028

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 05 Oktober 2015

2015, Camino Portugues en Camino Finisterre

26 Augustus 2013 - 14 Oktober 2013

2013, van Lourdes naar Santiago de Compostela.

14 Augustus 2012 - 28 September 2012

2012, van Vezelay naar Lourdes.

23 Augustus 2009 - 11 Oktober 2009

2009, van Heerhugowaard naar Vezelay.

Landen bezocht: