Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Porto

Door: Fons

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

08 September 2015 | Portugal, Porto

Het is kwart over 3 vannacht als de wekker gaat, dat zijn nog eens tijden! Toch maar even rustig gedoucht. Om 4 uur staan Niels en Yvon (onze buren) klaar om mij weg te brengen, Hennie gaat natuurlijk ook mee. Nogmaals bedankt hoor, Niels en Yvon.
Op Schiphol is het best druk zo vroeg in de ochtend, maar alles verloopt soepel en genoeg tijd om even te zitten en een broodje te eten.
Een rustige vlucht en rond 8.00 uur (het is hier een uur vroeger) landen we op Porto. Dat wil zeggen, op het vliegveld hoor!
Daar ontmoet ik Maarten uit Haarlem, we drinken samen rustig koffie. We hebben tenslotte alle tijd. Hij blijft 6 dagen in Porto, gaat dan verder naar de Algarve en daar vandaan nog naar Spanje.
Hij moet naar hetzelfde metro-station als ik. We kopen een kaartje en stappen in de metro. Als die rijdt bedenken we ineens dat we niet hebben ingecheckt. Maarten durft niet verder, hij heeft geen zin om de eerste dag al tegen een boete aan te lopen. Na 2 haltes stappen we uit en checken alsnog in. Ondertussen is de metro vertrokken en moeten we een half uur wachten, ze gaan maar 2 tot 3 keer per uur. Dus alle tijd om even verder praten.
Uiteindelijk komen we rond half 11 in het centrum van Porto, daar nemen we afscheid van elkaar.

Het is hier prachtig weer, volop zon en een lekkere temperatuur. Ik breng de rugtas naar het hostal en check alvast in. Vanaf 14.00 uur kan ik op de kamer (8 man) maar kan de rugtas hier achter laten. Ik loop naar de kathedraal en haal daar de eerste stempel, carimba in het Portugees. Dan naar de ijzeren brug over de Douro (1886). Beneden rijden auto's, boven de metro. Je kan over beiden ook lopen, dus dat doe ik. Nog even een kerk in en daarna op een terras voor de lunch. Ineens paniek, m'n routeboekje van de Camino Portugues zit niet meer in m'n heuptasje!!! Toch niet in die kerk laten liggen? Ik heb alleen wat gedronken en reken snel af. Ik pak nog een plastic zakje dat ik mee heb, en wat zie ik daarin zitten? Het routeboekje, wat een opluchting zeg. Eerste leerpuntje: alles consequent op dezelfde manier opbergen?

Ik ga naar m'n hostal en installeer me op de kamer, het ziet er netjes uit. Even op bed en daarna een wandeling langs een aantal bezienswaardigheden, waaronder het station met prachtige betegelde wanden. Iets wat je sowieso veel ziet hier. Terug in het hostal even gedoucht, het is inmiddels ruim 6 uur en ben lekker opgefrist. Nog even langs de Douro, de route voor morgen verkennen en op tijd wat eten.
Het centrum van Porto is eigenlijk heel compact, dus ik weet snel de weg te vinden. Wel is het veel klimmen en dalen, maar dat ben ik zo langzamerhand wel gewend. Al met al heb ik voor mijn gevoel toch heel wat kilometers gemaakt vandaag.

In het hostal staan wat computers, daar maak ik nog even gebruik van. Foto's lukt niet, die houden jullie nog tegoed.
Porto is een mooie stad, maar ik heb nu toch heel veel zin om lekker rustig in de natuur te gaan wandelen. Ik ga op tijd m'n bed in.

Groetjes uit Porto, tot een volgende keer.

  • 08 September 2015 - 22:35

    Henk:

    In ieder geval weer een leuk begin van je tocht Succes

  • 08 September 2015 - 22:46

    Marieke Wehnes:

    Porto. Top. Leo en ik zijn daar ook geweest.

  • 09 September 2015 - 15:09

    Ab En Tiny:

    Wij wensen je veel wandelplezier bij deze tocht,
    en blijven je volgen.

    groetjes Ab en Tiny

  • 09 September 2015 - 15:13

    Tinekes Hans :

    Nogmaals veel succes en plezier deze wandeltocht toegewenst we gaan je volgen groetjes en veel liefs van ons.

  • 09 September 2015 - 16:09

    Leo Van Berkel:

    Ik sluit mij volledig aan bij de bovenstaande reacties.
    Ben zeker van plan je wandeltocht te gaan volgen.
    Wel je gedachten er bij houden hoor! Niet inchecken voor de metro
    en je routeboekje ergens anders in stoppen!
    Heel veel succes!

  • 12 September 2015 - 10:46

    Charles En Ell:

    Ha die Fons,

    Zo je bent op weg! Leuk te lezen over Porto,waar ik zo vaak geweest ben,ik had immers anderhalf jaar een lijndienst op Portugal.
    Was er toen elke 17 dagen!
    Hoop dat je lekker wandelweer houdt.
    Hier slaat het een beetje om,ik denk dat de zomer nu wel voorbij is.
    Vandaag koren dag in Woerden,daar treedt een kennis uit Spanje ook op.
    Henk en Yvon Waumans komen ook kijken en luisteren.
    hou je haaks,

  • 12 September 2015 - 12:13

    Don En Nien :

    Zo Fons, je wandeling is begonnen, ik kan me voorstellen dat je even schrok met het zwartrijden (haha) en je routeboekje. Succes en geniet er van.

  • 16 September 2015 - 16:23

    Koos Pancras:

    Meteen een bloedstollend verhaal, Fons. Zulke situaties ken ik ook. Vooral de eerste dagen, als je nog aan zo'n nieuwe leven moet wennen.
    Ik ga je weer volgen. Succes ook met het vinden van een 'ordenador'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie en Fons

In 2013 hebben we samen onze pelgrimstocht naar Santiago de Compostela tot een goed einde hebben gebracht. Het was een bijzondere ervaring waar we nog vaak met veel plezier op terug kijken. Ik wil graag nog een keer zo'n tocht maken, voor Hennie is het wel genoeg geweest. Daarom ga ik deze keer alleen op pad. Niet zo lang als de vorige keren, zo'n 3 tot 4 weken. Vanuit Porto wil ik dan de Camino Portugues naar Santiago lopen, een afstand van ongeveer 250 kilometer. Daar vandaan verder naar Finisterre en weer terug naar Santiago, nog eens 200 kilometer. Al met al dus zo'n 450 kilometer wat normaal gesproken in 3 weken te doen is. Alleen op pad, dat zal even wennen zijn, ik ben benieuwd.

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 92034

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 05 Oktober 2015

2015, Camino Portugues en Camino Finisterre

26 Augustus 2013 - 14 Oktober 2013

2013, van Lourdes naar Santiago de Compostela.

14 Augustus 2012 - 28 September 2012

2012, van Vezelay naar Lourdes.

23 Augustus 2009 - 11 Oktober 2009

2009, van Heerhugowaard naar Vezelay.

Landen bezocht: