Finisterre - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu Finisterre - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Hennie en Fons Waumans - WaarBenJij.nu

Finisterre

Door: Fons

Blijf op de hoogte en volg Hennie en Fons

24 September 2015 | Spanje, Fisterra

Zojuist ben ik met de bus in Muxia aangekomen, nog eens bijna 30 kilometer lopen zag ik niet meer zo zitten. Gisterenavond heb ik het eigenlijk heel mooi afgesloten voor mijn gevoel. Nog even de toerist uithangen en dan naar huis.

Woensdag 23/9: van Corcubion naar Finisterre, 12 km.
Het is rustig op de kamer, we slapen hier maar met 6 man/vrouw. Luis is al weg als ik opsta, zo rond kwart over 7. Rustig inpakken en kijken of ik mijn ingezwachtelde voet in de schoen krijg. Dat lukt net aan, dus de veters doe ik losjes vast. Nog even een ontbijt in het dorp en rond half 9 ga ik op pad.
Meteen veel klimwerk, ook heb ik meteen een paracetamol nodig. Ik doe dan ook maar rustig aan, uiteindelijk staan er weinig kilometers op het programma. Dus alle tijd.
Rond 10 uur krijg ik Finisterre in zicht, om 11 uur ben ik daar. Ik haal de oorkonde op bij het officina de turisme en neem daarna een kopje koffie. Ondertussen zie ik Luis cs ook weer, Luis slaapt weer in dezelfde herberg als ik. Dat ziet er trouwens goed uit.
Ondertussen heb ik de hele tijd zitten denken wat te doen? Is het wel verstandig om naar Muxia te lopen? Waarom zou ik dat doen? Nu ik hier heb gezien wat de mogelijkheden zijn met openbaar vervoer, weet ik het zeker. Morgenochtend ga ik met de bus naar Muxia, kijk daar wat rond en kan dan 's-middags nog met de bus naar Santiago. Daar ga ik dan uitzoeken hoe en wanneer ik naar huis kan komen.
Als ik gedoucht heb en een broodje heb gegeten, loop ik terug naar het strand. Even met de voeten in het water en daarna een uurtje lekker luieren op het strand. Rond 4 uur lunch ik nog even uitgebreid want om 6 uur ga ik met Luis, Flores en Marisol naar Kaap Finisterre. Dat is nog bijna 3 kilometer lopen.

Kaap Finisterre:
Het is rond half 8, ik zit op een rots en kijk uit op de Oceaan. In de verte is het einde van de wereld, zo dacht men in de middeleeuwen. De zon schijnt, het is een prachtig gezicht. Ik ben niet de enige, overal zitten groepjes, stelletjes of mensen alleen. Hier en daar worden wat kleren verbrand. Ineens bedenk ik dat ik uiteindelijk toch helemaal hiernaar toe ben gelopen, het grootste deel met Hennie. Ik schiet vol, de tranen staan in mijn ogen. Waarom? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik Hennie wil bellen. Nu meteen. Als Hennie opneemt, kom ik bijna niet uit m'n woorden. Hennie schrikt, die vraagt zich af wat er aan de hand is. Het duurt even voordat ik rustig kan zeggen dat het hier zo mooi is, dat ik ongelooflijk veel van haar hou en dat ik haar mis. En dan is het goed, dan is er rust, zo is het mooi.
Ik schrijf dit allemaal meteen op als Iana naar me toe komt, ze is zojuist hier aangekomen en meteen doorgelopen naar de Kaap. Wat leuk om elkaar weer even te zien, 10 dagen geleden kwamen we elkaar voor het eerst tegen. Ze loopt verder naar beneden, ik zit alleen. Luis, Flores en Marisol zitten wat verder. De zon zakt langzaam, om half 9 verdwijnt ie achter het einde van de wereld.


Groetjes aan iedereen en tot gauw.

  • 24 September 2015 - 13:08

    Frans De Jong:

    Fons,
    Het zit er dus bijna op. Nog even kijken aan het einde en dan vlug weer naar je vrouwtje.
    Geweldige klus geklaard.
    Groetjes Tineke en Frans

  • 24 September 2015 - 16:07

    Annekevanthoff :

    Hoi Fons,Mooi om te lezen dat je het wel hebt kunnen afmaken.Het is toch al prachtig dat je Finisterre (in de zon) met een geweldig uitzicht eindelijk hebt bereikt.Na alles wat jullie ook samen hebben beleeft en nu alleen op de berg.Dan komt de emotie en gevoel van fijn ik heb het gered.Met alle pijntjes en natuurlijk de kontacten zijn mooie ervaringen.Geniet er nog even van.
    Vanuit een regenachtig Nederland wens ik je een spoedige reis.
    Lieven groeten Gerard en Anneke.

  • 24 September 2015 - 17:31

    Henk:

    Hallo Fons en Hennie

    Zo die reis zit er weer bijna op.Ik weet zeker dat Hennie Ook weer heel blij is als ze je weer ziet.
    Deze keer waren er wel meer problemen door je blaren die je op liep , maar je hebt het weer gehaald Fons
    en ik vind het heel mooi dat je het toch maar weer geklaard hebt .

    Fons VAn HARTE GEFELICITEERD MET dit succes..

    Hennie ,jij bent ook weer blij dat hij toch weer HEELHUIDS is thuisgekomen.

    Tot ziens in Egmond ( als je weer gaat oefenen voor de volgende keer )
    of in Heerhugowaard.

    HENK

  • 24 September 2015 - 20:38

    Hans En Tineke :

    Wat een geweldige presatatie heb je geleverd Fons gefeliciteerd met het behalen van je bestemming en wat mooi de emotie die dan komt en die je fijn al is het afstand kan delen met je grote liefde Hennie. Ik ben trots op je en vind het heel bijzonder wat je voor een groot deel samen met Hennie en een laatste deel alleen per voet bereikt heb.
    We spreken elkaar snel in Heerhugowaard. Voor straks een hele goeie reis en thuiskomst toegewenst. Veel liefs van ons.

  • 24 September 2015 - 22:15

    Hans En Janny:

    Het is mooi zo Fons. Je hebt het einde van de wereld gezien.
    Soms moet je verstand je gevoel overwinnen. Wel thuis en tot ziens uit Sicilie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie en Fons

In 2013 hebben we samen onze pelgrimstocht naar Santiago de Compostela tot een goed einde hebben gebracht. Het was een bijzondere ervaring waar we nog vaak met veel plezier op terug kijken. Ik wil graag nog een keer zo'n tocht maken, voor Hennie is het wel genoeg geweest. Daarom ga ik deze keer alleen op pad. Niet zo lang als de vorige keren, zo'n 3 tot 4 weken. Vanuit Porto wil ik dan de Camino Portugues naar Santiago lopen, een afstand van ongeveer 250 kilometer. Daar vandaan verder naar Finisterre en weer terug naar Santiago, nog eens 200 kilometer. Al met al dus zo'n 450 kilometer wat normaal gesproken in 3 weken te doen is. Alleen op pad, dat zal even wennen zijn, ik ben benieuwd.

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 91992

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 05 Oktober 2015

2015, Camino Portugues en Camino Finisterre

26 Augustus 2013 - 14 Oktober 2013

2013, van Lourdes naar Santiago de Compostela.

14 Augustus 2012 - 28 September 2012

2012, van Vezelay naar Lourdes.

23 Augustus 2009 - 11 Oktober 2009

2009, van Heerhugowaard naar Vezelay.

Landen bezocht: